Èxit d'assistència a les activitats als parcs i a les platges

| Tema: Parcs, Platges

Prop de 54.000 participants a les propostes d'Aprenem a la Xarxa

Una activitat en un parc

Pràcticament 54.000 persones han participant al llarg del 2022 als projectes educatius i de dinamització del programa Aprenem a la Xarxa. És una dada molt satisfactòria que demostra que l'assistència a les activitats s'ha estabilitzat després de la pandèmia. Aquest ha estat el primer curs complet sense restriccions.

L'èxit de participació indica l'interès de la població per fer activitats a l'aire lliure, ja sigui en un context familiar, de lleure o en l'àmbit educatiu. Els parcs i les platges són espais d'aprenentatge vivencial on es poden treballar nombrosos continguts en un marc de natura de proximitat.

La relació amb aquesta gran quantitat i diversitat de públic ens permet avançar en l'assoliment de diferents objectius. D'una banda, s'aconsegueix transmetre la importància de la conservació d'aquests espais de natura en contextos urbans densament poblats com el de l'àrea metropolitana, tot descobrint-hi valors com la importància de la biodiversitat o els seus continguts patrimonials. També es conquereixen nous espais d'aprenentatge a l'aire lliure que faciliten dinàmiques diverses i amenes que ajuden que la ciutadania descobreixi aquests espais i en millori la percepció, alhora que hi reforça els vincles. Finalment, es consoliden conceptes sobre sostenibilitat i d'altres relacionats amb la gestió dels parcs i les platges, per als quals és imprescindible comptar amb la col·laboració de la ciutadania.

Els projectes de l'àmbit educatiu

En el cas de les escoles, es vinculen amb l'entorn i fan del parc i la platja espais per a l'aprenentatge vivencial. Concretament, gairebé 13.500 alumnes han participat aquest darrer curs en les activitats incloses dins el programa Compartim un Futur.

Pel que fa als projectes participatius, a més, els coneixements sobre els parcs i les platges, es materialitzen en una acció de servei a la comunitat, ja sigui del barri, del municipi o fins i tot de tota l'àrea metropolitana. En aquesta edició han estat prop de 3.000 persones, entre escolars i membres d'entitats i d'altres institucions, les que han gaudit d'aquests projectes d'ApS.

Així mateix, prop d'un miler d'alumnes han participat en activitats incloses dins el programa Escoles a Prop, a través del qual els centres educatius situats a l'entorn més immediat dels parcs i les platges metropolitans han conegut els seus valors i més de 200 alumnes han participat en les jornades de plantació del programa Arrela't, que consisteix en la col·laboració dels escolars amb els operaris del parc en les tasques de reposició de l'arbrat d'hivern.

Bona participació també als projectes de dinamització

Durant el 2022 han gaudit de les Jugatecambientals més de 35.000 persones. Aquests espais de joc i experimentació funcionen des de fa vuit anys i estan totalment consolidats als municipis. Les Jugatecambientals han esdeveningut espais de trobada, i per tant de socialització, punts de rebuda dels visitants dels parcs i les platges i un recurs per a la integració de nombroses iniciatives per a la ciutadania que provenen dels municipis o de l'AMB. Així, formen part de les xarxes de col·lectius dinamitzadors de pobles i barris. 

El cicle d'activitats als parcs, platges i rius metropolitans, coorganitzat amb el Museu de Ciències Naturals de Barcelona, ha celebrat la seva 16a edició. Enguany ha proposat més 60 activitats diferents adreçades a un públic molt divers. El cicle ha tingut molt bona acollida i sovint a exhaurit les places disponibles. La dimensió metropolitana d'aquest programa permet mostrar els valors dels parcs i les platges de cada municipi a persones d'arreu de l'àrea metropolitana de Barcelona i sovint també d'altres municipis. 

Documents relacionats