Pacte metropolità del temps

| Tema: Condicions de vida i hàbits

Celebració de la segona sessió d'aquesta taula de treball

sessió

El 18 d'octubre es va celebrar a la seu de l'AMB la segona sessió de treball de la Taula de Municipis pel Pacte Metropolità del Temps, que va comptar amb la participació de 27 referents municipals de l'àmbit de l'AMB.

Guillem Espriu, coordinador de Polítiques Socials de l'AMB, hi va presentar l'esborrany del document marc del Compromís metropolità per les polítiques del temps.

Aquest document incorpora i articula un recull de propostes d'actuacions i compromisos que tant l'AMB com els municipis metropolitans volen impulsar en els propers anys. Ara caldrà que sigui aprovat tant pels òrgans de l'AMB, com a través de l'adhesió dels diferents ajuntaments metropolitans.

Aquesta és, doncs, una primera proposta de Pacte Metropolità del Temps, que ha de servir d'acord i governança per abordar el temps en la seva dimensió metropolitana.

Primera proposta, bones pràctiques i conclusions

En aquesta proposta presentada ara, es fa esment de la necessitat de definir un pacte metropolità que ajudi a impulsar i consolidar polítiques i a abordar diferents temes, com per exemple definir com vivim i ens movem pel territori per fer front a les transformacions en l'ocupació i en les formes de vida; com es relaciona aquest pacte amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) o com s'articulen dins del pacte elements de política de gènere per fer front a les diferències que encara existeixen entre homes i dones.

Així mateix, es van presentar bones pràctiques en termes de temps, mobilitat, ciutat i metròpolis sostenible, amb participació i preguntes per part dels assistents.

Les ponències van ser:

  • La regió dels 45'. Maite Pérez, cap del Servei de Planificació de Mobilitat Sostenible de l'AMB.
  • Mobilitat al treball. Joan Herrera, director d'Acció Ambiental, Energia i Serveis Urbans de l'Ajuntament del Prat de Llobregat.
  • Pla local d'adaptació al canvi climàtic. Xavi Paz, alcalde de Molins de Rei.
  • Disseny urbanístic amb perspectiva de gènere. Loren Rider Jiménez, regidora de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat.

En la sessió també es va fer incís en què ara és un moment oportú per treballar en una metròpolis més competitiva, gràcies a la millora de la gestió del temps.

En el procés de debat i intercanvi d'experiències es va concloure que, per exemple, les polítiques de mobilitat estan directament vinculades al temps de desplaçament de les persones per motius ocupacionals i personals. Per tant, la mobilitat sostenible també és la que no només té en compte l'emergència climàtica, sinó també la durada dels trajectes cap a la feina, el lloc de residència o d'estudis, que afecta l'equilibri vital tant laboral com personal i familiar.

Així, idees com la ciutat dels 15 minuts o la regió dels 45 minuts, permeten a la ciutadania tenir a l'abast, en distàncies relativament curtes, els equipaments, les botigues i els serveis públics que necessita, de manera que millora no només l'organització del temps, sinó també es redueix l'ús dels mitjans de transport.

Pel que fa al temps de treball, ara que apareixen nous escenaris del treball, com el treball híbrid i la digitalització, una bona organització del temps pot tenir un impacte positiu en l'eficiència, la sostenibilitat i l'ús de l'energia, un tema fonamental en un context d'emergència climàtica.

Per finalitzar la sessió, es va presentar un resum de les principals activitats en el marc de la Time Use Week 2022 a càrrec de Marta Junqué, coordinadora de la Barcelona Time Use Initiative.

Documents relacionats
Enllaços relacionats
On
Marker
Seu de l'AMB Barcelona