L'AMB redibuixarà l'eix de Laureà Miró i la carretera de Collblanc per integrar un carril bus-bici entre Esplugues, l'Hospitalet i BCN

| Tema: Planificació

Les obres, liderades per l'AMB en coordinació amb els 3 municipis metropolitans, s'iniciaran aquest mes de juliol i s'enllestiran al setembre. La transformació d'aquest tram, de 3,1 km de longitud, permetrà implantar un carril bus-bici que connectarà el Barcelonès amb el Baix Llobregat i ampliar els espais per a vianants a l'entorn de Collblanc. El nou carril bici correspon a un tram important de la Bicivia 4 i facilitarà una de les grans connexions pedalables metropolitanes. Permetrà connectar amb bicicleta la plaça d'Espanya i el carrer de Sants de Barcelona amb Molins de Rei

DEF_MAPA

L'AMB i els ajuntaments d'Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Barcelona reconvertiran el tram de l'eix de Laureà Miró i la carretera de Collblanc, l'antiga N-340, al pas per aquests tres municipis fins a arribar al carrer de Sants, per integrar un carril-bus bici. El repte: seguir redibuixant la metròpolis a favor de la mobilitat sostenible.

L'objectiu de l'obra, que començarà en els propers dies, és la connexió d'Esplugues de Llobregat i l'Hospitalet de Llobregat, seguint l'eix de la N-340, amb la implantació de la Bicivia 4, un dels nou eixos de la xarxa pedalable metropolitana, i de carrils bus en ambdós sentits als termes municipals d'Esplugues de Llobregat i l'Hospitalet de Llobregat.

"Amb aquesta intervenció, que es durà a terme durant l'estiu, connectem 3 municipis importants de la metròpolis i reforcem i millorem la connexió entre el Barcelonès i el Baix Llobregat en bicicleta i amb transport públic. Completem un tram important de la xarxa Bicivia, donem prioritat al bus metropolità i guanyem espai també per al vianant. D'aquesta manera, es potencia la tríada de la mobilitat sostenible: transport públic, bicicleta i a peu. Aquest continua sent el nostre repte i l'anem fent realitat, de mica en mica, amb els diferents projectes i serveis que anem activant", exposa el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.

L'alcaldessa d'Esplugues, Pilar Díaz, explica: "A partir de la tardor, disposarem d'un corredor saludable entre Molins de Rei i la plaça d'Espanya de Barcelona, un eix ciclista neuràlgic que connectarà el nostre municipi amb l'Hospitalet i el Baix Llobregat. Aquest tram de poc més de tres quilòmetres era l'últim obstacle al canal Bicivia 4, una gran obra d'infraestructura llargament esperada i que posa la cirereta a la nostra aposta conjunta per la mobilitat sostenible".

"Aquest projecte va en la línia del Pla de mobilitat urbana sostenible de l'Hospitalet i de les iniciatives municipals per fer una ciutat més amable i sostenible, amb una millor qualitat de l'aire. Amb aquest objectiu donem suport al transport públic i l'ús de la bicicleta, la implantació de la xarxa pedalable arreu de la ciutat, la creació d'illes saludables i segures entorn dels centres educatius i d'una xarxa bàsica de vianants, amb la pacificació del trànsit i l'eixamplament de les voreres", exposa l'alcaldessa de l'Hospitalet de Llobregat, Núria Marín.

La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha posat en valor "el treball conjunt entre les diferents administracions i l'AMB per dur a terme una actuació amb visió metropolitana" i ha ressaltat "la importància d'apostar per intervencions que potenciïn el transport públic i els modes de transport més sostenibles per facilitar la interconnexió amb els municipis metropolitans".

Aquesta obra forma part de les 21 mesures prioritàries de l'estratègia de la nova mobilitat metropolitana després de la covid-19 i està alineada amb el Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU 2019-2024), el full de ruta de la mobilitat de l'AMB. S'emmarca en les polítiques de mobilitat sostenible i de lluita contra la contaminació atmosfèrica que l'AMB lidera des de ja fa anys.

Obra metropolitana: 3,1 km de longitud i 5 grans trams

Les obres, liderades per l'AMB en coordinació total amb els tres municipis implicats, s'iniciaran aquest mes de juliol i previsiblement s'enllestiran al setembre. Aquest projecte té una longitud total de 3.100 metres i un cost de 168.695,49 € (IVA inclòs) que assumirà íntegrament AMB.

Als primers tres trams, la solució adoptada es basa en mantenir un carril de circulació per sentit per als vehicles privats i transformar el carril de la dreta, segons el sentit de circulació, en un carril bus-bici, sempre tenint en compte les especificacions concretes de cada tram. A més, es limitarà la velocitat a 30 km/h en tot l'eix. En alguns trams on l'espai ho permet, com són els entorns de Collblanc i de Can Rigal, s'implanten també carrils bici segregats, per donar més seguretat a la bicicleta. Pel que fa al vehicle privat, es preveu diversificar part de la circulació de vehicles privats per altres itineraris: travessera de les Corts, carrer Cardenal Reig i avinguda Manuel Azaña.

L'àmbit d'actuació es divideix en 5 trams:

  • Tram 1: carrer de Laureà Miró (antiga N-340), en el tram comprès entre l'avinguda de Cornellà i la plaça de Jacinto Benavente, a Esplugues de Llobregat. Aquest tram té una longitud de 1.020 metres i es transforma el carril de la dreta d'ambdós sentits en carril bus-bici en gairebé tot el tram.
  • Tram 2: carretera de Collblanc (antiga N-340), en el tram comprès entre la plaça de Jacinto Benavente i el passatge del Cementiri, a l'Hospitalet de Llobregat. Aquest tram té una longitud total de 870 metres. Es transforma el carril de la dreta d'ambdós sentits en carril bus-bici en gairebé tot el tram.
  • Tram 3: carretera de Collblanc (antiga N-340), en el tram comprès entre el passatge del Cementiri i el carrer de Llobregat, a l'Hospitalet de Llobregat. Aquest tram té una longitud total de 610 metres. Es transforma el carril de la dreta d'ambdós sentits en carril bus-bici en gairebé tot el tram.
  • Tram 4: carretera de Collblanc (antiga N-340), en el tram comprès entre els carrers de Llobregat i de la Riera Blanca, a l'Hospitalet de Llobregat. Aquest tram té una longitud total de 320 metres. Es preveu un carril bici segregat en sentit Llobregat, un únic carril dedicat als autobusos, serveis i veïns i una ampliació de l'espai per als vianants a la vorera de mar.
  • Tram 5: travessera de les Corts, en el tram comprès entre els carrers de Llobregat i de la Riera Blanca, a l'Hospitalet de Llobregat. Aquest tram té una longitud total de 348 metres i s'hi preveu una secció de carril bus i un carril per a vehicles privats en sentit Llobregat i es crea un nou carril de circulació per a vehicles privats en sentit Besòs.
Amb tota l'actuació es preveu implantar un total de 2.200 metres de carril bus-bici en sentit Besòs, 2.050 metres de carril bus-bici en sentit Llobregat, 420 metres exclusius de carril bici i 150 metres exclusius de carril bus.

Gran àrea d'intercanvi de transport públic: bici, bus metropolità, metro i tramvia

El carril bus-bici que s'implantarà serà un tram important de la Bicivia 4, un dels nou eixos de la xarxa pedalable metropolitana, dissenyada per l'AMB. Un cop finalitzada aquesta obra, aquest tram de Bicivia 4 connectarà, per la banda del Baix Llobregat, des del pont d'Esplugues, tot l'eix del carrer de Laureà Miró i la carretera Reial, passant per Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat fins a arribar al municipi de Molins de Rei. Amb futures actuacions, la Bicivia 4 arribarà al Papiol, Castellbisbal i Sant Andreu de la Barca. Per la banda de la ciutat de Barcelona, aquesta actuació metropolitana connectarà amb el carril bus-bici del carrer de Sants (Barcelona) fins a la plaça d'Espanya.

D'altra banda, aquest eix suposa un nucli de gran confluència de transport públic de la metròpolis i de viatgers i vianants. Actualment és un punt d'intercanvi on conflueixen 20 línies de bus metropolità, 3 de metro (L5, L9 i L10) i 3 de tramvia (T1, T2 i T3). Les 20 línies de bus metropolità són les següents: 54, 67, 68, 78, 157, D20, H8, N2, N3, N14, LH1, LH2, M12, L50, L51, L57 L62, L16, EP1 i EP2. Aquestes oferta de transport públic conforma una de les principals arteries distribuïdores i vertebradores del transport públic metropolità.

Finalment, segons les darreres dades, cada setmana passen per la carretera de Collblanc, al terme municipal de l'Hospitalet de Llobregat, 209.700 vianants. Al tram amb més densitat, entre els carrers de Llobregat i de la Riera Blanca,  hi passen fins a 43.900 vianants per dia. Amb l'actuació de pacificació de la carretera de Collblanc, que suposarà l'ampliació dels espais per a vianants amb 440 nous metres quadrats a l'entorn del mercat, es respon a una llarga reivindicació veïnal, es dona més espai a la ciutadania i s'avança cap a una metròpolis més sostenible.

Documents relacionats
Enllaços relacionats
Projectes relacionats
  • Temes:
    Bicicleta, Bicicleta, Bicicleta
    Estat:
    En curs