L'AMB amplia el servei de parades intermèdies a demanda del Nitbus i l'incorpora a les línies N13, N14, N16, N17 i N18

Aquest servei del Nitbus, pensat especialment per a les dones i els menors, permet que els usuaris s'acostin més a la seva destinació i baixin en un punt intermedi del recorregut per haver de caminar menys temps sols. Segons l'estudi de seguretat i mobilitat de l'AMB i l'IERMB, un 54% de les dones usuàries de transport públic evita usar parades o estacions poc freqüentades, un 60% si aquestes estan mal il·luminades o tenen poca visibilitat o un 46% evita viatjar-hi de nit. Aquesta nova iniciativa dona continuïtat a la prova pilot que l'AMB ja va posar en marxa ara fa tres anys a les línies N1 i N9, que passen per la Zona Franca i per Montgat i Tiana, respectivament. El servei busca promoure una mobilitat més segura i equitativa, un dels objectius principals del Pla metropolità de mobilitat urbana de l'AMB (PMMU 2019-2024)

Imatge d'un autobús de la línea N14

A partir del proper dilluns, 8 de març, l'AMB ampliarà el servei de parades intermèdies a demanda del Nitbus, un servei que l'organisme metropolità va activar, com a prova pilot, ara fa tres anys, en alguns trams de línies concretes. A partir d'aquest dia, les línies N13, N14, N16, N17 i N18 del bus nocturn de la metròpolis de Barcelona disposaran, en determinats trams, del servei de parades intermèdies a demanda. Amb aquestes noves incorporacions, segueix creixent el nombre de línies que disposen d'aquest servei específic, que vetlla per la seguretat dels col•lectius més vulnerables, com ara les dones i els menors. En sol·licitar aquest tipus de parada, els usuaris podran aproximar-se el màxim possible a la seva destinació, i així hauran de caminar menys estona sols.

"Les parades intermèdies a demanda són útils en àrees amb poca densitat de població o en zones no residencials. Per exemple, en zones on es desplacen un gran nombre de persones que treballen de nit i les distàncies entre les parades d'autobús i les indústries són notables", recorda el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.

D'altra banda, Poveda contextualitza aquest tipus de servei per promoure una mobilitat més segura i equitativa, un dels objectius del Pla metropolità de mobilitat urbana de l'AMB (PMMU 2019-2024). "A l'AMB seguim desenvolupant una xarxa de Bus Metropolità de qualitat, segura, equitativa i inclusiva. Volem impulsar serveis més adaptats a les necessitats de les persones que els utilitzen per dotar-les de més confiança", afegeix Poveda.


Estudi de seguretat i mobilitat

L'informe "Seguretat i mobilitat: Una anàlisi de la percepció en el transport públic i al Nitbus", impulsat per l'AMB i elaborat per l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) a partir de diferents fonts d'informació, constata que la percepció d'inseguretat a l'espai públic és una qüestió transversal a molts àmbits i entorns, en la qual intervenen factors de context urbà (tipus de teixit, vulnerabilitat, deteriorament de l'espai) i factors individuals (baix nivell de renda, ser dona, percepció de desordre, victimització prèvia, entre altres). Pel que fa a la victimització, la major part es localitza en entorns residencials, així com en llocs d'estada i de pas, mentre que les infraestructures de transport són el tercer lloc que més episodis registra (EVAMB, 2020).

Així mateix, l'informe recull que les dones atorguen una major freqüència a les situacions que podrien generar més inseguretat al transport públic, en comparació als homes, i també tenen més por a ser víctimes d'aquestes situacions (EMEF 2019). Això deriva en què un 54% de les dones usuàries de transport públic evita usar parades o estacions poc freqüentades, un 60% si aquestes estan mal il·luminades o tenen poca visibilitat o un 46% evita viatjar-hi de nit o quan es fa fosc.


Noves línies amb parada intermèdia a demanda: N13, N14, N16, N17 i N18

Tenint en compte aquests aspectes, les línies i els trams que incorporen aquest servei són:

  • Entre Sant Boi de Llobregat i Barcelona, les línies de Nitbus N13 i N14, en l'eix de la carretera C-245 i a la ronda St. Ramon als Camps Blancs, Casablanca i Can Parellada. Concretament, a la línia N13, aquest servei s'implementarà entre les parades de la plaça Catalunya i la carretera de Barcelona a Santa Creu de Calafell (en ambdós sentits). A la línia N14, el servei estarà disponible entre les parades de la carretera de Barcelona a Santa Creu de Calafell i de la plaça Europa (en ambdós sentits).
  • Entre el Prat de Llobregat i Barcelona, les línies de Nitbus N16, N17 i N18, en zones properes a l'aeroport i a l'avinguda Onze de Setembre del Prat. Concretament, la línia N16 disposarà de parades a demanda entre la plaça Catalunya i T2 Mercaderies (sentit Castelldefels), i en els trams compresos entre les parades Felip Díaz Sandino i T2 A B, i les avingudes Onze de Setembre i Remolar (sentit Barcelona). A la línia N17, aquest servei s'implementarà entre les parades de les avingudes Onze de Setembre i Remolar (en ambdós sentits), mentre que a la línia N18 aquest servei estarà comprès entre les parades Felip Díaz Sandino i T2 Mercaderies. 

Sistema de funcionament de les parades intermèdies a demanda

El sistema de funcionament de les parades intermèdies a demanda del Nitbus requereix avisar el conductor o conductora del lloc aproximat on es vol fer la parada (quan no sigui una parada programada en la línia nocturna), sempre dins de la ruta oficial de la línia. Llavors, decidirà el lloc més segur per aturar-se.

Per assegurar que es dugui a terme en llocs amb unes condicions mínimes de seguretat per als usuaris, la baixada a demanda fora de parades oficials es farà per la porta davantera, i en trams urbans on el vehicle pugui parar arrambat a la vorera o sobre passos de vianants (o just abans de la línia d'aturada de vehicles prèvia al creuament d'un pas de vianants amb el semàfor en vermell).


Primera prova pilot a les línies N1 i N9, disponible des de fa tres anys

L'inici del servei de parades intermèdies a demanda del Nitbus es remunta a ara fa tres anys, quan l'AMB va iniciar una prova pilot a les línies N1 i N9.

Des d'aleshores, aquest servei s'ofereix en el recorregut que fa la línia N1 del Nitbus pel polígon industrial de la Zona Franca, i al que fa la N9 per Montgat i Tiana. Fins ara, la que ha rebut més demandes de parada intermèdia és la línia N1, amb una mitjana d'entre 20 i 25 demandes de parada intermèdia al mes (dades de 2018, 2019 i 2020, excloent els mesos de confinament domiciliari).


El Nitbus, el servei de bus nocturn de la metròpolis Barcelona

L'AMB recorda que el servei de Nitbus és el bus nocturn de la metròpolis de Barcelona. Arriba a 18 municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona, amb una freqüència de pas de 20 minuts. Actualment, consta de 19 línies.

Tota la flota d'autobusos Nitbus disposa de càmeres de videovigilància, mesura que ha permès reduir notablement el nombre d'incidents registrats en matèria de seguretat, que actualment és molt baix. Fora dels vehicles, les noves marquesines que instal·la l'organisme metropolità disposen d'il·luminació nocturna.

Documents relacionats
Enllaços relacionats
Prova: $provaURL