Els barcelonins demanen la protecció del litoral, més habitatge assequible i aparcaments d'intercanvi a l'entrada de la ciutat

| Tema: tema_participació

El passat 22 de gener, a la Nau Bostik de Barcelona va tenir lloc el cinquè debat ciutadà sobre el Pla director urbanístic de l'AMB, corresponent a l'àmbit territorial de la capital comtal. La Nau Bostik, una antiga fàbrica situada a La Sagrera que actualment es dedica a la cultura i a la creació de manera autogestionada, va acollir l'última sessió del procés de participació ciutadana. L'obertura de l'acte va comptar amb Janet Sanz, tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona; Josep M. Carreras, director de l'Àrea de Desenvolupament de Polítiques Urbanístiques de l'AMB, i membres del Servei de Redacció del PDU metropolità.

El debat ciutadà es va desenvolupar en tres grups de treball: infraestructura verda i cicle de matèria i energia; cohesió social i habitatge, i mobilitat i desenvolupament socioeconòmic.

• Infraestructura verda i cicle de matèria i energia: els assistents van posar sobre la taula la necessitat de definir els límits del creixement com a mesura per combatre l'emergència climàtica i assolir els objectius de desenvolupament sostenible de l'Agenda 2030.
Pel que fa a la infraestructura verda i blava, els participants van demanar la protecció del litoral pensant en la resiliència per fer front als impactes del canvi climàtic. 
Respecte a les zones verdes, es va proposar incloure-hi horts urbans, que a més servirien per tenir producció de proximitat. Precisament, els productes de quilòmetre zero van ser el punt d'unió amb l'àmbit del metabolisme urbà: els participants van defensar la circularitat de la matèria i els recursos, i el fet que això només és possible a través d'una economia diversificada.

• Cohesió social i habitatge: l'accés a l'habitatge assequible es va identificar com un dels reptes de la ciutat i del territori metropolità. Els participants van fer diverses propostes per pal·liar aquesta situació, com ara l'increment d'habitatges públics de lloguer, la reserva del 30 % d'habitatge de protecció en les noves promocions, la rehabilitació d'edificis o els habitatges cooperatius. En aquest àmbit, es va posar en relleu la necessitat de regular els pisos turístics i frenar la gentrificació. Finalment, també es va produir un debat sobre el model de creixement urbà: si cal augmentar la densitat de població i si cal regular els barris i les urbanitzacions que estan fora d'ordenació urbanística.

• Mobilitat i desenvolupament socioeconòmic: els assistents van fer diverses propostes, com ara la mobilitat intermodal a l'entrada de Barcelona amb aparcaments d'intercanvi connectats amb el transport públic, la connexió dels carrils bici al llarg del litoral metropolità o bé el funcionament de les zones 30 i les superilles que alhora garanteixi el transport i el subministrament de mercaderies.
Pel que fa al model de desenvolupament socioeconòmic, es va debatre sobre els impactes negatius que el turisme massiu de Barcelona té sobre la vida dels ciutadans i ciutadanes, i es va demanar que el PDU metropolità també ho tingui en compte.

El pròxim dijous 5 de març es farà la sessió de retorn a l'edifici L'Harmonia del Museu de l'Hospitalet de Llobregat, en què es presentaran les conclusions i els resultats globals d'una participació ciutadana que ha aglutinat vora un miler de ciutadans, entitats, professionals i altres institucions en un total de 20 sessions durant 5 mesos consecutius. 

Documents relacionats