El servei de RENFE a Rodalies situa Barcelona entre les ciutats europees amb millor índex de puntualitat

| Tema: Transport

El president de Renfe, Isaías Táboas, ha informat aquesta tarda sobre les actuacions de la companyia a la xarxa de Rodalies a la metròpolis de Barcelona, en el marc del primer Consell de Mobilitat de l'AMB del 2023

Isaías Táboas situa la satisfacció dels usuaris de Rodalies per sobre de la dels francesos, belgues o alemanys amb el servei ferroviari d'aquells països

El president ha destacat les accions que Adif, Renfe i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana estan duent a terme en el marc del Pla "Transformem Rodalies"

Presenta

Segons dades de l'informe del Ministeri de Transició Ecològica del Govern francès, el servei de Renfe a la rodalia de Barcelona se situa entre les ciutats europees amb millor índex de puntualitat. El president de Renfe, Isaías Táboas, ha informat aquesta tarda sobre les actuacions de la companyia a la xarxa de Rodalies a la metròpolis de Barcelona, en el marc del primer Consell de Mobilitat de l'AMB del 2023.

El president de Renfe ha assenyalat que segons dades de l'informe de Comparaison Européenne de la ponctualité des services ferroviaires de voyageurs en 2018, 2019 et éclairage 2020 realitzat pel Ministeri francès de Transició Ecològica, Barcelona se situa entre les ciutats europees amb més bon índex de puntualitat en els seus serveis de rodalia (93,1 %), i supera així Londres, Dublín, Brussel·les o Milà, entre moltes altres.

Tot i això, el president de la companyia ha demanat no caure en l'autocomplaença i continuar treballant en cinc aspectes que afecten la puntualitat, com són les condicions de l'explotació, la capacitat de gestió de l'operador, la fiabilitat del material rodant, la complexitat per harmonitzar serveis de diferent tipologia o les causes externes no imputables ni a la infraestructura ni a l'operador.

En aquest darrer cas, per exemple, les incidències externes (accionament d'alarma, incendis, atropellaments o vandalisme) tenen una afectació d'un 1,6 % en la puntualitat. Durant tot l'any 2022, l'impacte del vandalisme va afectar 365.000 viatgers, amb un temps mitjà perdut per viatger de 2 hores i 27 minuts.

Táboas ha iniciat la presentació destacant el grau de satisfacció que els usuaris mostren envers Rodalies i els altres serveis ferroviaris de la companyia a Catalunya, d'acord amb les conclusions de l'estudi Òmnibus de la Generalitat i l'Eurobaròmetre respectivament, per sobre de la dels usuaris de països com Bèlgica, França, Alemanya o Itàlia.

El president de Renfe, Isaías Táboas, a més d'incidir en els índexs de puntualitat dels serveis de Rodalies a Catalunya i comparar-los amb els de les principals ciutats europees, ha destacat que "hem assolit un bon ritme inversor i executor de les actuacions que estem duent a terme en el marc del Pla Transformem Rodalies'". No obstant això, Táboas ha apuntat que "l'alt grau de compliment no ens ha de fer caure en l'autocomplaença i treballem en tota una sèrie d'objectius de creixement per tal d'augmentar la demanda en un 50% amb l'horitzó temporal de 2030".

"Des de l'AMB, agraïm al Govern d'Espanya, al Mitma i a Renfe la reactivació de les millores de la xarxa ferroviària de metròpolis de Barcelona. Durant molts anys, aquest tema ha estat aturat i no s'ha invertit, amb les conseqüències que lamentablement tots coneixem. El govern actual està fent un gran esforç amb una inversió altíssima. Com es pot veure, actualment ja tenim en marxa les obres de La Sagrera, les de Sant Feliu de Llobregat i les de Castellbisbal. I, en un futur, començaran les obres dels accessos al Port i de Montcada i Reixac, entre d'altres. Entre tots els actors implicats, estem aconseguint fer realitat una nova mobilitat metropolitana, més eficient, sostenible i saludable", ha explicat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, que ha presidit el Consell de Mobilitat.

Pla "Transformem Rodalies"
Per tal de millorar la percepció dels usuaris de Rodalies, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), Renfe i Adif, van posar en marxa a la tardor del 2021 el Pla conjunt "Transformem Rodalies", que inclou una sèrie d'accions immediates enfocades a les persones i a la millora del servei. El president de Renfe ha situat en aquest marc, així com en el paraigua general que suposa el Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030, tot de mesures adreçades a minimitzar les afectacions i, consegüentment, a augmentar la puntualitat del servei. És el cas de:

  • La compra més gran de la història de Renfe a Catalunya: l'adquisició de 97 nous trens per a Rodalies amb una inversió superior als 850 milions d'euros que, sumada a la que s'està destinant a la renovació i millora del material existent, supera els 1.000 milions d'euros.
  • Fer créixer la plantilla de maquinistes, destinar més recursos a la neteja de grafits als trens, invertir en obres d'accessibilitat en trens i estacions, com les que actualment estan en execució a les estacions de Vilafranca del Penedès, Molins de Rei, Mollet-Sant Fost, Ocata o Vacarisses-Torreblanca.
  • Millorar les condicions de l'explotació d'infraestructures i estacions, fent complir els programes que recull el Pla de Rodalies: augment de la capacitat de la xarxa i d'integració urbana, reposició d'actius, estacions, atenció al client, actuacions estructurants...

Bon ritme d'inversió
El president de Renfe ha recordat que el Pla de Rodalies de Catalunya es va presentar com un full de ruta ambiciós i realista i, malgrat la pandèmia, s'està complint a bon ritme. Ha citat, com a exemple, l'evolució de les adjudicacions que, a finals del 2022 i en només tres anys supera els 2.200 milions d'euros.

En aquest capítol s'inclou la contractació per part del Mitma dels estudis informatius per a la duplicació de l'R3 entre Vic i Centelles, la construcció del nou ramal entre la línia de Puigcerdà i el Corredor del Vallès, l'estació tècnica del Prat, el salt de moltó de Cerdanyola i l'estació tècnica de Terrassa-Can Boada, així com l'estudi d'alternatives per a la nova connexió ferroviària entre Castelldefels i Barcelona.

Pel que fa a Renfe, destaquen les adjudicacions d'obres tan rellevants com la millora de l'accessibilitat de les estacions d'Arc de Triomf o Llinars del Vallès, la instal·lació de sistemes de videovigilància intel·ligent a 110 estacions de Rodalies o els nous sistemes de cronometria i informació al client. I en el cas d'Adif, destacades actuacions en infraestructura, en els projectes de via i electrificació per al desdoblament entre Parets i la Garriga, la renovació integral de la catenària entre Girona i Portbou, les obres que formen part de la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat o la millora del sistema de telecomunicacions en trams com Lleida-Manresa.

Objectius de creixement
Isaías Táboas ha conclòs que Renfe no només es conforma millorant, sinó que en el marc de "Transformem Rodalies" s'ha marcat una sèrie d'objectius que permetran assolir un increment del 50 % de la demanda, com són la construcció de noves vies, de 10 noves estacions accessibles —com el 100% de les estacions actuals—, la instal·lació del sistema ERTMS en tota la xarxa central, i la incorporació de 56 trens amb més capacitat per renovar el parc existent i 45 nous trens per a l'increment de la demanda.

Consell de Mobilitat de l'AMB
La sessió en què ha intervingut el president de Renfe, Isaías Táboas, ha estat presidida pel vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.

L'AMB també ha presentat al Consell de Mobilitat el Pla estratègic d'accessibilitat del Bus Metropolità 2023-2027, que vol donar resposta a les necessitats de la ciutadania per fer més equitativa la xarxa d'aquest servei. Amb 5 línies estratègiques, aquest pla es desenvolupa en diversos projectes, que abasten des de la millora de parades, dels interiors dels vehicles o la formació, fins a les eines de comunicació, informació i relació amb els usuaris, entre altres. L'AMB també ha explicat als membres del Consell de Mobilitat el nou servei digital metropolità Picmi Taxi, amb què els usuaris poden demanar un taxi amb el seu mòbil a través de l'app AMB Mobilitat.

Poveda ha anunciat que en les properes setmanes l'AMB celebrarà un nou Consell de Mobilitat per abordar els resultats de la Taula Metropolitana de la Moto Elèctrica Compartida.

El Consell de Mobilitat de l'AMB, que va néixer l'any 2016, compta amb 208 representants permanents i es reuneix de manera ordinària dos cops l'any. Entre les més de dues-centes persones que el componen, hi ha un representant de cada municipi metropolità, un representant de cada grup polític metropolità i desenes d'associacions i federacions. També formen part del Consell universitats i diferents col·legis professionals. Les grans empreses del sector també hi són presents.

Documents relacionats
Enllaços relacionats
On
Marker
Seu de l'AMB Barcelona