Repensem l'N-150

| Tema: Metròpolis, Planificació territorial, Relacions internacionals

Participació ciutadana per transformar l'N-150 dins del programa URBACT

Carretera N-150

El passat 3 de març, l'AMB va organitzar una sessió informativa oberta a la ciutadania amb més de 150 assistents per presentar "Repensem l'N-150".

L'objectiu d'aquest projecte és codissenyar entre tots els agents implicats (administracions, entitats, associacions i ciutadania) quin ha de ser el paper d'aquesta carretera al seu pas pels municipis de Montcada i Reixac, Cerdanyola del Vallès, Ripollet i Barberà del Vallès. La sessió va recollir suggeriments, propostes, crítiques sobre aspectes que calia en compte a l'hora de generar aquesta visió compartida i, fins i tot, opinions sobre quin ha de ser el nom del projecte. Totes aquestes aportacions formaran part del procés de cocreació que ha de concloure amb la redacció d'un pla d'acció integrat que marqui el camí cap a la nova N-150.

Aquest és un projecte de la xarxa RiConnect del programa europeu URBACT, finançat amb fons FEDER.

Sessió participativa

La sessió va començar amb la benvinguda del vicepresident de l'Àrea de Polítiques Urbanístiques de l'AMB, Jordi Sánchez, seguida d'una breu exposició dels regidors dels diferents ajuntaments afectats. En tots els casos es va subratllar la necessitat de repensar aquestes infraestructures de mobilitat per poder tenir entorns urbans més aptes per a les persones.

Seguidament es va exposar els beneficis que té formar part del programa URBACT, com ara la capacitació, l'intercanvi d'experiències amb altres ciutats metropolitanes, la visualització i la facilitat per accedir a futurs fons europeus. Es va posar en valor la dimensió metropolitana de la xarxa RiConnect, en la qual participen, a més de l'AMB, les àrees metropolitanes i autoritats del transport de Porto, Gdansk, Cracòvia, París, Amsterdam, Manchester i Tessalònica. L'objectiu de RiConnect és repensar, transformar i integrar les infraestructures de mobilitat per tornar a connectar persones, barris, ciutats i espais naturals.

A continuació, va ser el torn d'informar sobre els objectius del projecte Repensem l'N-150, que són: transformar la carretera N-150 en una avinguda metropolitana perquè es converteixi en un canal de transport públic i de mobilitat activa que cusi els barris i ciutats i, al mateix temps, connecti la metròpolis des de Barberà fins a Barcelona, tal com apunta l'Avanç del Pla director urbanístic metropolità (PDU). Alhora, l'avinguda també ha de ser l'eina per regenerar els barris, millorar l'espai públic i, en definitiva, convertir el que històricament ha estat una barrera en un punt de cohesió dels centres urbans.

Per aconseguir aquests objectius es proposa un procés a través de grups de treball on hi participin càrrecs elegits, tècnics de les diferents administracions implicades, agents de la societat civil, universitats, organitzacions i veïns per codissenyar el pla d'acció integral. Aquest pla d'acció ha de definir la visió a llarg termini d'aquesta via i quins passos s'han de fer per a arribar-hi.

Per cloure la sessió es van explicar experiències similars dutes a terme al territori metropolità. D'una banda, el pla d'acció integrat Imagina Badia, que és el resultat de la participació de Badia del Vallès i l'AMB a la xarxa URBACT Sub>Urban. De l'altra, es va mostrar la transformació de la C-245 entre Castelldefels i Cornellà de Llobregat, feta per l'AMB amb la implicació dels municipis i de la Generalitat, com a exemple similar a l'N-150.

Documents relacionats
Enllaços relacionats
Programes o projectes relacionats
  • IMG
    Zona d'actuació:
    Europa
    Tema:
    Mobilitat i transport
    Estat:
    Iniciat