Compromís Sostenibilitat Tecnologia
Butlletí número 12
  març de 2010
ISSN 2013-1593

Reutilització d'aigües regenerades: noves actuacions

La reutilització de les aigües regenerades procedents de les depuradores metropolitanes és molt importat per a pal·liar l’escassetat d’aigua que es pateix a l’Àrea Metropolitana de Barcelona cada cert temps.

 

Com a la major part de la costa mediterrània, els recursos hídrics són limitats i tenen una distribució irregular, alternant-se episodis de pluges torrencials i llargs períodes de sequera. En aquest escenari, cal aprofitar al màxim tots els recursos hídrics que podem disposar, inclosos els no convencionals com les aigües regenerades.

 

Les aigües regenerades no poden reutilitzar-se directament per l’abastament d’aigua potable, però són aptes per a usos urbans (rec de carrers, jardins i altres serveis urbans), per a usos agrícoles, per a usos ambientals (cabdal de manteniment, abastament d’aiguamolls) i, amb els tractaments adequats, per a la recàrrega d’aqüífers i determinats usos industrials.

 
  Mapa de reutilització
 
 

Mapa reutilització

 

 

 L’aigua de l’ERA del Prat

Al costat de la depuradora del Baix Llobregat està situada una Estació de Regeneració d’Aigües (ERA) que aplica el tractament necessari per a aconseguir la qualitat exigible per als usos citats, que s’especifica al Reial Decret sobre reutilització. L’aigua que s’infiltra en l’aqüífer, a més del tractament de regeneració bàsic, passa per unes membranes d’ultra infiltració i osmosi inversa per a eliminar les sals i altres compostos químics, donant una aigua desinfectada de gran qualitat.

 
ERA Prat
 

El Llobregat, les zones humides i el rec agrícola

Al mateix temps que es construïen la depuradora i l’ERA, es van instal·lar l’estació de bombeig i les canonades que retornaven l’aigua regenerada al riu Llobregat per als cabdals de manteniment, a la xarxa de rec agrícola del Canal de la Dreta i a les zones humides de nova creació, ubicades a les immediacions de la desembocadura del riu Llobregat.

Durant els anys 2008 i 2009 es van construir la canonada i els pous d’infiltració que injectaran aigua osmotitzada en l’aqüífer profund del delta del Llobregat. Amb això, es posarà en funcionament la barrera hidràulica que evitarà la intrusió salina (aigua del mar) a l’esmentat aqüífer.
 

Llobregat zones humides

 

El parc de Montjuïc i les indústries de la Zona Franca i la ZAL

També durant l’any 2009 es va iniciar la construcció de la canonada d’aigua regenerada des de l’ERA del Prat fins a la muntanya de Montjuïc, que subministrarà aquesta aigua a les zones verdes del parc de Montjuïc, de la ZAL i de la Zona Franca, així com a diverses indústries d’aquest sector.

Recentment s’han adjudicat les obres de l’estació de bombeig i del tram de la conducció que estava pendent d’executar. Amb elles es finalitzarà tota la canonada, que podria entrar en servei després de l’estiu.

 

bottom-page-options:

© Àrea Metropolitana de Barcelona. Carrer 62, núm. 16-18, 08040 Barcelona

Navegador: CCBot/1.0 (+http://www.commoncrawl.org/bot.html)