S'obre a la circulació el nou carril bici que connecta Esplugues de Llobregat amb Barcelona

| Tema: Bicicleta, Mobilitat sostenible

L'AMB, l'Ajuntament de Barcelona i l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat inauguren avui aquesta nova via pedalable, que forma part de la xarxa Bicivia i que facilitarà la connexió entre el Baix Llobregat i Barcelona. Amb una longitud de 890 metres, té dos espais diferenciats per a vianants i per a bicicletes, i un comptador de bicicletes diàries i anuals.

Alcaldes i regidors metropolitans durant la inauguració

Avui dilluns 19 de març de 2018, l'AMB, l'Ajuntament de Barcelona i l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat inauguren el carril bici que connecta Esplugues de Llobregat amb Barcelona. Aquesta nova via ciclable, que supera el gran nus viari de la Ronda de Dalt (B-20) i de la B-23 , facilita la connexió del Baix Llobregat amb la capital catalana a peu i en bicicleta.

L'acte ha anat a càrrec del vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, l'alcaldessa d'Esplugues de Llobregat, Pilar Díaz, i la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal. També hi ha assistit el primer tinent d'alcalde i regidor de Mobilitat de l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat, Eduard Sanz.

"Avui hem fet un pas molt important per connectar el Baix Llobregat amb Barcelona", ha exposat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, que ha destacat la col·laboració entre les diferents administracions per fer-ho possible i el compromís de Barcelona i Esplugues per allargar el carril bici en els seus respectius municipis.

"És fonamental crear una xarxa metropolitana, una malla que connecti totes les vies pedalables, també amb el transport públic", ha afegit, recordant la Bicivia, un projecte metropolità que unirà amb nous grans eixos pedalables la metròpolis. "Hem de canviar la nostra mobilitat i els nostres hàbits, i aquest camí que avui hem posat en marxa facilita moure's d'una manera diferent, molt més sostenible", ha destacat Poveda, insistint en la contaminació atmosfèrica i la necessitat de millorar la qualitat de l'aire de la metròpolis.  

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha assegurat que el carril respon a l'aposta de l'Ajuntament de Barcelona per potenciar els modes de transport més sostenibles. "Des de Barcelona el compromís amb la infraestructura ciclista i amb tota l'expansió de la bicicleta, no només per la ciutat sinó també per l'àrea metropolitana, és total i aquesta infraestructura n'és una bona prova". Vidal ha explicat que l'estratègia ciclista municipal inclou diferents eixos: generar nova infraestructura de qualitat i segura a la calçada; desdoblar els carrils bici que ja s'estan quedant petits a la ciutat i, finalment, impulsar les connexions metropolitanes. En aquest sentit, Vidal ha afirmat que les possibilitats de la bicicleta no s'esgoten dins de la capital catalana i ha posat en valor la irrupció de la bicicleta elèctrica. "Hem de continuar amb aquesta estratègia metropolitana i apostar per carrils bici dins i fora de Barcelona".

"És un somni fet realitat: fa cinc dècades que la ciutadania d'Esplugues esperava poder arribar caminant o amb bici a Barcelona, des de la construcció de l'autopista. Els conceptes de mobilitat, sostenibilitat, salut i contaminació zero els tenim incorporats a la gestió municipal diària. A Esplugues hem fet els deures, ja que aquesta setmana obrim la continuació d'aquest carril bici per l'avinguda Països Catalans i hem tret a licitació les obres de construcció d'un altre carril bici pel carrer Laureà Miró entre el centre d'Esplugues i Sant Just", ha exposat l'alcaldessa d'Esplugues de Llobregat, Pilar Díaz.

Aquesta nova via, promoguda i liderada per l'AMB, d'acord amb l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat i l'Ajuntament de Barcelona, té una longitud de 890 metres, amb espais diferenciats per a vianants i per a bicicletes. Tot i que l'amplada és variable, la major part del camí fa 4,5 metres d'amplada. Aquests es diferencien pels acabats del paviment de formigó, tant en el color (òxid fosc per a les bicicletes i òxid clar per als vianants) com per la textura (rugós per als vianants i més llis per als ciclistes). A la part dels vianants, s'han creat petites zones d'estada equipades amb bancs, cadires, papereres i aparcabicicletes. La via també inclou un comptador de bicicletes, que sumarà el nombre de bicicletes que passin cada dia i les que hi circulin anualment.

Aquest nou camí parteix del carril bici existent a la Diagonal i que actualment s'acaba al parc Cervantes. Des d'aquest punt i aprofitant el talús del parc al costat de la B-23, transcorre per sota de la Ronda de Dalt, per sobre del ramal d'enllaç entre la B-23 i la mateixa Ronda de Dalt, i per un túnel sota dels diferents enllaços que hi ha entre la Ronda i la B-23. Tot, fins a incorporar-se a la vorera de l'avinguda dels Països Catalans d'Esplugues de Llobregat.

Pel que fa a la seguretat, s'han instal·lat al llarg de tot el traçat les tanques i baranes necessàries per oferir un ús còmode i segur per als vianants i les bicicletes. També s'ha previst d'una bona il·luminació nocturna del camí, amb diferents tipus de fanals i projectors, per tal de garantir l'accessibilitat i la seguretat dels usuaris. El pas inferior sota la Ronda de Dalt estarà il·luminat 24 hores.

A més, el projecte ha permès millorar qualitativament els espais de les diferents infraestructures viàries amb l'enjardinament de bona part dels talussos, murs dels ponts i dels passos inferiors. Sobre la vegetació, s'ha plantat arbrat, plantes arbustives, enfiladisses i praderes, per tal de naturalitzar l'espai.

L'obra, sobre la base del projecte redactat per l'estudi d'arquitectes Batlle i Roig, ha estat executada per ROGASA i Agrotècnica del Segrià, i ha tingut un cost total d'1.733.333 € (IVA inclòs), dels quals l'AMB ha aportat 300.000 €, l'Ajuntament de Barcelona, 1.000.000 € i l'Ajuntament d'Esplugues, 433.333,33€. A banda, la redacció del projecte i els costos tècnics han anat a càrrec de l'AMB, amb un cost de 174.340,83 euros.

Connexió entre el Baix Llobregat i Barcelona i Bicivia
Aquest nou carril facilitarà la connexió entre el Baix Llobregat i Barcelona. Actualment, els municipis d'Esplugues de Llobregat i Sant Just Desvern estan treballant conjuntament amb l'AMB, per tal d'executar la continuació de l'eix pedalable entre av. Països Catalans, Laureà Miró i la carretera Reial, que és el que finalment permetrà un carril continu entre ambdues comarques. 

Així mateix, aquest nou carril bici esdevé un tram principal d'un dels eixos de la Bicivia, la xarxa que unirà tota la metròpolis barcelonina amb un potent entramat de carrils bici. Aquesta xarxa Bicivia, dividida en xarxa bàsica i secundària, està vertebrada per nou grans eixos pedalables: quatre de verticals, que travessaran la metròpolis de nord a sud i que es distribuiran seguint el curs fluvial del Llobregat i del Besòs, i cinc d'horitzontals, dels quals quatre discorreran per la banda de la costa i un per la zona del Vallès. Concretament, aquest nou carril bici forma part de l'eix 7 de la Bicivia.

La bicicleta, estratègia metropolitana per a la reducció de la contaminació atmosfèrica
La bicicleta exerceix un paper important en l'estratègia metropolitana de millora de la qualitat de l'aire. Per això, des de l'AMB s'ha situat aquesta tecnologia neta com una de les peces clau —no l'única— del puzle que configura la nova mobilitat metropolitana.

L'AMB recorda que disposa d'una línia de finançament per projectar i construir carrils bici als municipis metropolitans, amb l'objectiu de millorar la connectivitat de les vies pedalables a l'àrea metropolitana de Barcelona. De moment, s'han disposat de 4 milions d'euros: el 2016, es van subvencionar 24 projectes amb dos milions d'euros, i l'any 2017 es va tornar a obrir una nova línia amb dos milions més d'euros, pendent de resoldre. En aquest sentit, es prioritzen tots aquells projectes que formen part de la xarxa Bicivia, que connectarà, de maneradirecta i segura, tota la metròpolis.

Documents relacionats