Preguntes freqüents

Qüestions habituals sobre la contaminació, les restriccions a les zones de baixes emissions (ZBE) i les possibles alternatives.

Zones de Baixes Emissions

Informació general

Dubtes referents al termini, l'horari i l'abast de l'aplicació de les restriccions.
  • Què és un episodi de contaminació ambiental?
    Un episodi de contaminació atmosfèrica és una circumstància en la qual els nivells de contaminants atmosfèrics superen els valors límit recomanats per la Unió Europea (UE) i esdevenen nocius per a la salut. Concretament, en aquest cas, quan els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) superen els 200 µg/m³ horaris en més d'una estació de la XVPCA. Segons l'històric de dades, a l'àrea metropolitana de Barcelona es pot produir fins a tres vegades l'any.

    Quan la Generalitat de Catalunya, que és qui en té les competències, declara un episodi ambiental de contaminació, l'AMB, d'acord amb els municipis metropolitans, activa el seu protocol, que preveu tot un seguit d'accions: des de campanyes informatives fins al reforç del transport públic i l'aplicació de restriccions de circulació als vehicles més contaminants.
  • Com m'assabento si s'activa un episodi de contaminació?
    Quan la Generalitat de Catalunya declara un episodi de contaminació, l'AMB n'informa la població a través d'un canal específic d'avisos dels seus mitjans propis (web, xarxes socials, etc.), a través dels canals dels municipis metropolitans (webs municipals, ràdios locals, xarxes socials i senyalització viària) i a través dels mitjans de comunicació.

    En cas de restricció de la circulació, s'emeten, a més, avisos a través dels panells d'informació variable de les vies interurbanes i urbanes i es canvia la senyalització vertical a les rondes i als accessos a l'àmbit, que passen de caràcter informatiu a caràcter prohibitiu. L'activació de la restricció entrarà en vigor a les 7.00 del matí de l'endemà de l'anunci de l'episodi de contaminació.

    D'aquesta manera, es facilita el temps necessari perquè la ciutadania estigui degudament informada i s'activin els reforços de serveis públics implicats en cada cas. La desactivació de l'episodi de contaminació entra en vigor el mateix dia que s'anuncia aquesta desactivació.
  • Quan s'aplicaran les restriccions?
    Des del desembre de 2017, s'apliquen quan es declara un episodi ambiental per contaminació de diòxid de nitrogen. S'estima que això passa, com a molt, tres vegades l'any, normalment entre la tardor i l'hivern. Posteriorment, s'anirà ampliant de manera progressiva. A partir del 2020, aquesta mesura entrarà en vigor permanentment, de dilluns a divendres, de 7.00 a 20.00 h.
  • Com sé si m'afecten les restriccions?
    Des de l'1 de desembre de 2017, a l'àmbit de la ZBE (Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, i part d'Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat) no hi poden circular els turismes més contaminants, que són els que no els correspon l'etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B). Concretament, els vehicles afectats per aquesta restricció són els turismes de benzina anteriors a la norma Euro 3 (habitualment matriculats abans del 2000) i els dièsel anteriors a la norma Euro 4 (habitualment matriculats abans del 2006). Tampoc no hi poden circular les furgonetes anteriors a la norma Euro (habitualment matriculades abans de l'1 d'octubre del 1994).

    Des de l'1 de desembre de 2018, tampoc no hi poden circular les motocicletes i els ciclomotors sense distintiu (anteriors a Euro 2).

    A partir del 2020, la ZBE serà permanent, de dilluns a divendres, de 7 a 20 h, per a tots els vehicles (motos, cotxes, furgonetes, camions, autobusos) sense etiqueta de la DGT.
  • Es podrà conduir per l'interior de les rondes?
    Sí, es podrà circular per les rondes. Aquestes vies queden excloses de la restricció. Però cal recordar que, des de l'interior de les rondes, no es podrà accedir a la zona d'exclusió de vehicles sense l'etiqueta ambiental. 
  • Com puc saber l'etiqueta ambiental de la DGT del meu vehicle?
    La Direcció General de Trànsit (DGT) ha enviat als titulars de vehicles les etiquetes ambientals que classifiquen el comportament ambiental del seu vehicle. Només als vehicles que no compleixen uns requisits ambientals considerats mínims no els pertoca cap etiqueta de la DGT.

    Al web de l'Ajuntament de Barcelona i de l'AMB pots comprovar quin és el distintiu ambiental de la DGT que pertoca al teu vehicle. Introdueix-hi la matrícula per saber si t'afecten les restriccions en la mobilitat a la conurbació de Barcelona. També pots consultar-ho al web de la DGT.

    Si et pertoca etiqueta ambiental de la DGT, però l'has perduda o no l'has rebuda, truca al 060 i t'informaran de com obtenir el distintiu. També es pot recollir a les oficines de correus.

    Consulta l'etiqueta ambiental
  • És obligatori portar el distintiu? Em poden multar si no el porto?
    La col·locació del distintiu no és obligatòria, però facilita el control per part de la Guàrdia Urbana i de les policies locals dels municipis protegits en cas d'episodi de contaminació per NO2. Per tant, és recomanable portar-la.

    Els conductors que circulin sense l'etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT) col·locada al vehicle podran ser aturats pels agents dins la zona de baixes emissions de l'àmbit Rondes de Barcelona. En aquests casos, els agents passaran a comprovar la documentació del vehicle i la matrícula, i verificaran si està subjecte a les restriccions de trànsit. En cas d'infracció, s'aplicarà la sanció corresponent, tipificada com a falta lleu.
  • La restricció estarà en vigor tot el dia?
    No. S'activarà només els dies laborables, de dilluns a divendres, durant la franja horària més crítica, de primera hora del matí fins al vespre (de 7.00 a 20.00 h). La mesura no s'aplicarà els caps de setmana. 
  • Com es controla que els cotxes vetats no circulin?
    La zona de baixes emissions de l'àmbit Rondes de Barcelona està delimitada amb senyals viaris informatius als accessos. Aquesta senyalització específica, instal·lada permanentment amb caràcter informatiu, se substitueix per un senyal de prohibició de circulació en cas que es declari un episodi de contaminació per NO2, situació que implica l'aplicació de restriccions en la mobilitat.

    Les autoritats locals poden imposar sancions als conductors de vehicles no autoritzats a circular d'acord amb l'incompliment de la normativa de circulació vigent en escenari de contaminació ambiental.

    Des de l'1 de desembre de 2017, durant els episodis de contaminació que es declareren, es vigila el compliment de la normativa de manera manual, amb dispositius policials. A finals del 2019 s'incorporarà un sistema de control automàtic amb càmeres de lectura de matrícules en diferents punts de les ciutats, als accessos i a l'interior, que estarà totalment operatiu abans del 2020.
  • Hi ha sancions?
    Sí. El 2019, en cas d'episodi de contaminació, s'estableixen controls policials coordinats entre tots els municipis, i als vehicles que no compleixen la normativa se'ls multa amb 100 euros (50 si paguen al moment).
  • Hi ha excepcions?
    Sí. En episodis de contaminació, els vehicles d'emergències (policia, ambulàncies, serveis públics) i els de persones amb mobilitat reduïda queden exempts de les restriccions de circulació.

    El 2019 n'han quedat exempts, provisionalment, els vehicles sense etiqueta següents: els camions, els autocars, els autobusos i les furgonetes Euro 1, Euro 2 i Euro 3. 
  • Què passa amb les furgonetes i els camions?
    Aquests vehicles també estan afectats en cas d'episodis de contaminació, però tenen un termini d'adaptació més ampli.

    A partir del 2020, les furgonetes i els camions estaran subjectes als mateixos criteris que la resta de vehicles. Així, doncs, les restriccions afectaran els vehicles sense etiqueta.
  • I els taxis?
    També estan inclosos en les restriccions. 
  • Què passa amb els cotxes estrangers? Com es pot saber si estan dins del veto o no? Es pot accedir a la base de dades dels seus països?
    Tots els vehicles que circulin dins la zona de baixes emissions de l'àmbit Rondes de Barcelona estan sotmesos a les mateixes restriccions, tret dels vehicles exempts de manera temporal o permanent.

    Se'ls aplica la mateixa restricció: les policies demanaran la documentació de la fitxa tècnica del cotxe i, si incompleixen la norma, se'ls multarà.

    En aquest sentit, s'està treballant en el desplegament dels instruments tècnics que permetin sistematitzar el control dels vehicles estrangers.

    L'objectiu és que l'any 2020 es disposi dels mecanismes per a la inscripció i identificació dels vehicles estrangers i de la seva categoria ambiental. A més, també s'està treballant per operar en una xarxa europea que faciliti la gestió de les denúncies.
  • Quines millores hi haurà en el transport públic?
    En cas d'episodi hi haurà el següent increment del transport públic:

    Metro
    Es reforçarà en hores punta amb un tren més en cada línia convencional, cosa que millorarà la freqüència de pas de 3-4 minuts a 3.

    Autobús
    Es reforçaran els corredors amb més demanda amb més de 50 busos addicionals. A les línies de bus metropolità de l'AMB, s'incorporaran 30 autobusos en hora punta, 15 al Baix Llobregat i 15 més al Barcelonès nord. El bus exprés.cat (Generalitat) reforçarà el servei amb 25 autobusos en les línies de Mataró, la Vall de Tenes, Caldes de Montbui, Sentmenat, Vic, Sabadell, Igualada, Esparreguera, Corbera de Llobregat, Vallirana i Sant Pere de Ribes.

    Per facilitar la circulació dels busos dins la corona metropolitana s'executarà el carril bus de la Gran Via (C-31 Sud) al terme municipal de l'Hospitalet de Llobregat, que té continuïtat a la xarxa estructural de Barcelona.

    En cas d'episodi s'habilitarà un carril bus temporal a la B-23 des de Molins de Rei fins al carrer Albert Bastardes, on s'incorpora a la xarxa de carrils bus permanents de la ciutat.

    Tram
    Es milloraran els intervals de pas entre les 7 i les 22 hores, que passaran de 5 a 4 minuts. S'incorporaran dues unitats dobles a les línies T1 i T4 i es reforçarà el servei a les línies T5 i T6 en hores vall.

    Ferrocarrils de la Generalitat
    S'incrementarà l'oferta a la línia del Vallès i a la del Llobregat-Anoia en hora vall, així com el bus Sant Cugat del Vallès-Barcelona.

    Rodalies de Catalunya
    Ampliació de l'hora punta fins a les 11 hores a les línies R1 i R4.

    També s'activarà la T-aire, la targeta per als dies d'episodi de contaminació. El preu és el de 2 viatges d'una T-10 amb un descompte del 10 %. Des del 2 d'octubre, es pot sol·licitar la T-verda, que permetrà viatges il·limitats i gratuïts durant tres anys als ciutadans que desballestin un vehicle contaminant i no en comprin cap altre.
  • Puc anar amb moto sense etiqueta?
    El 4 d'abril del 2018, la DGT va anunciar l'etiquetatge de les motocicletes i els ciclomotors. Des de l'1 de desembre del 2018, els ciclomotors i les motocicletes sense etiqueta estan subjectes a les mateixes restriccions que els turismes.

A partir del 2020

Els vehicles més contaminants no podran accedir a la zona de baixes emissions de l'àmbit de les rondes de Barcelona (ZBE àmbit Rondes de Barcelona), una àrea de 95 km2. Els vehicles sí que podran circular per les rondes (ronda de Dalt i la ronda Litoral), que estan excloses de les restriccions, però totes les sortides de les rondes amb accés directe a la ZBE estaran tancades per als vehicles més contaminants.

El 2019 les restriccions estan limitades a motos i turismes sense etiqueta els dies de contaminació. El 2020, que serà quan la mesura s'implantarà de manera permanent, la restricció afectarà tots els vehicles sense etiqueta (motos, turismes, camions, furgonetes i autobusos) durant tot l'any, de dilluns a divendres, de 7 a 20 h.
  • Quan s'aplicaran les restriccions?
    Es preveu que la mesura entri en vigor a partir del 2020, de manera permanentment, de dilluns a divendres, de 7.00 a 20.00 h.
  • Com sé si m'afecten les restriccions?
    A partir del gener del 2020, a l'àmbit de la ZBE (Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, i part d'Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat) no hi podran circular els vehicles més contaminants, que són els que no els correspon l'etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B).

    Concretament, els vehicles afectats per aquesta restricció seran els cotxes (M1) i les motocicletes i els ciclomotors (L) sense etiqueta ambiental de la DGT. És a dir:
    • Cotxes i furgonetes de benzina anteriors a la norma Euro 3 (habitualment, matriculats abans del 2000) i dièsel anteriors a la norma Euro 4 (habitualment, matriculats abans del 2005/2006).
    • Motocicletes i ciclomotors (L) sense distintiu anteriors a la norma Euro 2.
    A partir del 2021 s'ampliarà la prohibició de circulació permanent dins la zona de baixes emissions (ZBE) de l'àmbit Rondes de Barcelona a furgonetes (N1), camions (N2 i N3) i autobusos (M2 i M3) que no disposin d'etiqueta de la DGT:
    • Camions i autobusos anteriors a la norma Euro 4 (habitualment, matriculats abans del 2005/2006).
  • Com puc saber l'etiqueta ambiental de la DGT del meu vehicle?
    La Direcció General de Trànsit (DGT) ha enviat als titulars de vehicles les etiquetes ambientals que classifiquen el comportament ambiental del seu vehicle. Només als vehicles que no compleixen uns requisits ambientals considerats mínims no els pertoca cap etiqueta de la DGT.

    Als webs de la DGT, de l'Ajuntament de Barcelona i de l'AMB pots comprovar quin és el distintiu ambiental de la DGT que pertoca al teu vehicle. Introdueix-hi la matrícula per saber si t'afecten les restriccions en la mobilitat a la conurbació de Barcelona.

    Comprova el distintiu ambiental

    Si et pertoca etiqueta ambiental de la DGT, però l'has perduda o no l'has rebuda, truca al 060 i t'informaran de com obtenir el distintiu. També es pot recollir a les oficines de correus.
  • Es podrà conduir per l'interior de les rondes?
    Sí, es podrà circular per les rondes. Aquestes vies queden excloses de la restricció. Però cal recordar que, des de l'interior de les rondes, no es podrà accedir a la zona d'exclusió de vehicles sense l'etiqueta ambiental. 
  • És obligatori portar el distintiu? Em poden multar si no el porto?
    La col·locació del distintiu no és obligatòria, però facilita el control per part de la Guàrdia Urbana i de les policies locals dels municipis protegits en cas de controls manuals. Per tant, és recomanable portar-la.

    Els conductors que circulin sense l'etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT) col·locada al vehicle podran ser aturats pels agents dins la zona de baixes emissions de l'àmbit Rondes de Barcelona. En aquests casos, els agents passaran a comprovar la documentació del vehicle i la matrícula, i verificaran si està subjecte a les restriccions de trànsit. 
  • La restricció estarà en vigor tot el dia?
    No, serà de dilluns a divendres, durant la franja horària més crítica, de primera hora del matí fins al vespre (de 7.00 a 20.00 h). La mesura no s'aplicarà els caps de setmana. 
  • A quants vehicles afectarà la restricció?
    La restricció afectarà entre el 14 i el 16 % del parc circulant, que suposa uns 120.000 vehicles.
  • Com es farà el control de la ZBE?
    Es farà automàticament mitjançant càmeres, que a través d'una plataforma metropolitana contrastaran les matrícules amb la disposició de l'etiqueta ambiental de la DGT i amb el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats.

    Les autoritats locals podran imposar sancions als conductors de vehicles no autoritzats a circular d'acord amb l'incompliment de la normativa de circulació vigent que s'aprovarà, de manera coordinada, a totes les administracions durant el 2019.
  • Hi haurà sancions?
    Sí. L'abast de les sancions es definirà a les ordenances municipals que aprovaran el darrer trimestre de l'any, de manera coordinada, els municipis de Sant Adrià de Besòs, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Barcelona.
  • Hi haurà excepcions?
    Sí. L'Àrea Metropolitana de Barcelona està desplegant el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions, que es preveu que estigui plenament operatiu a finals de 2019.

    Aquest Registre servirà per centralitzar les exempcions. El Reglament que l'empara determina 5 tipus d'autoritzacions:
    1. Vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda (VPMR): afecta vehicles de conductors amb mobilitat reduïda i transport col·lectiu de persones amb mobilitat reduïda.
    2. Vehicles de serveis: afecta vehicles que presten serveis mèdics, serveis funeraris, protecció civil, bombers i policia i cossos i forces de seguretat de l'Estat.
    3. Autoritzacions d'activitats temporals: afecta tots els vehicles de serveis singulars que necessitin un accés esporàdic dins la ZBE, com els serveis de transport amb autoritzacions especials i els vehicles especials, els vehicles amb autorització dels ajuntaments per a activitats singulars (obres o ocupacions de la via pública).
    4. Vehicles estrangers: afecta els vehicles estrangers que compleixin els requisits tecnològics d'accés a la ZBE.
    5. Autoritzacions diàries: afecta tots els vehicles que necessitin un accés esporàdic dins la ZBE.
  • Hi haurà més excepcions o moratòries?
    El règim definitiu de vehicles afectats i el calendari temporal de la zona de baixes emissions de l'àmbit Rondes de Barcelona es definirà a les ordenances municipals que aprovaran el darrer trimestre de l'any, de manera coordinada, els municipis de Sant Adrià de Besòs, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Barcelona. 

    Es preveu una aplicació progressiva per als vehicles de transport de mercaderies (N) i autobusos (M2 i M3): les restriccions a les furgonetes, els camions i els autobusos es faran efectives a partir de l'1 de gener del 2021.
  • Que passarà amb les furgonetes i els camions?
    Les furgonetes i els camions estaran subjectes als mateixos criteris que la resta de vehicles: les restriccions afectaran els vehicles sense etiqueta.

    Tanmateix, s'estableix un termini d'adaptació més ampli per a aquest tipus de vehicles i les restriccions es faran efectives a partir de l'1 de gener de 2021.

    Les furgonetes i els camions presenten exempcions durant els darrers anys en les restriccions per episodi per tal de possibilitar-ne l'adaptació. El transport i la logística són un motor fonamental vertebrador de l'activitat econòmica i el canvi del comportament de consum arran de la revolució digital suposa un dels reptes més grans per a la mobilitat urbana. Actualment, en l'àmbit més urbà, la mobilitat de furgonetes i camions ja representa gairebé el 20 % dels vehicles que circulen per la ciutat. Aquest 20 % dels vehicles és el causant de més del 40 % de les emissions.
  • Podré anar amb moto?
    El 2020 les motos estaran subjectes als mateixos criteris que la resta de vehicles: les restriccions afectaran els vehicles sense etiqueta.
  • I els taxis?
    També estan inclosos en les restriccions. Es tracta d'una flota molt neta i es calcula que la restricció afecta menys del 3 % del parc.

    El sector del taxi és un objectiu prioritari. La flota urbana està formada per 10.500 taxis i representa el 10 % dels vehicles circulants. Actualment, menys d'un 3 % dels vehicles no disposa de distintiu ambiental, per tant, és un sector que presenta una elevada penetració de vehicles ambientalment sostenibles: més d'un 30 % dels vehicles ja són híbrids, elèctrics o de gas.

    En ús de les seves competències, l'AMB, a través de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), continuarà l'aposta ferma i decidida en la millora ambiental de la flota de taxis. En el període 2007-2016, la flota de vehicles ambientalment eficients (híbrids o de gas) ha passat de l'1 % a més del 30 %. Per mantenir el compromís metropolità amb la mobilitat neta, l'any 2020 es vol reduir a menys del 50 % els taxis únicament dièsel que prestin servei a les ciutats metropolitanes, i l'any 2025, els taxis únicament dièsel no haurien de superar el 33 %. Per aconseguir aquesta fita, els vehicles de combustible dièsel ja s'han deixat d'homologar.
  • Què passarà amb els cotxes estrangers? Com es pot saber si estan dins del veto o no? Es podrà accedir a la base de dades dels seus països?
    Tots els vehicles que circulin dins la zona de baixes emissions de l'àmbit Rondes de Barcelona estan sotmesos a les mateixes restriccions, tret dels vehicles exempts de manera temporal o permanent.

    En aquest sentit, l'AMB està desplegant el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats, que permetrà canalitzar la validació dels criteris d'accés dels vehicles estrangers. A través d'aquest mecanisme metropolità, als vehicles estrangers se'ls aplicarà la mateixa norma que a la resta de vehicles.
  • Per què el meu vehicle no té etiqueta de la DGT si passo els controls d'emissions dels vehicles a les ITV?
    Els vehicles, per poder ser considerats aptes per circular, prèviament han hagut de superar les normatives de la Unió Europea relatives a l'homologació i la matriculació vigents en cada moment. Aquestes normatives estableixen, entre altres aspectes tècnics, uns límits d'emissions de contaminants a l'atmosfera. Les inspeccions periòdiques obligatòries de les ITV comproven, entre altres factors, que les emissions de cada vehicle s'ajusten als límits aprovats originalment, és a dir, que no han variat en relació amb el moment que van sortir de la fàbrica.

    Els límits d'emissió de contaminants per als nous vehicles que es van homologant i matriculant a la Unió Europea han sofert una reducció espectacular en els últims anys, gràcies a la millora de les tecnologies anticontaminants. Així, els vehicles més antics, tot i que puguin superar favorablement els controls d'emissions que es fan a les inspeccions periòdiques obligatòries de les ITV, tenien uns límits d'emissió més permissius que els que s'apliquen actualment als vehicles més nous i, per tant, tenen unes emissions potencialment més elevades.

    Fins i tot, hi ha vehicles molt antics, com ara els equipats amb motor dièsel i matriculats amb anterioritat a l‘1 de gener de 1980, que estan exempts dels controls d'emissions.
  • Les mesures de restricció dels vehicles més contaminants discriminen la població amb menys recursos?
    Restringir els vehicles més contaminants afecta més la població amb rendes més altes, ja que disposen de més unitats de vehicles i presenten un comportament més dependent del vehicle privat. L'enquesta de mobilitat en dies feiners del 2016 mostra que les llars dels barris amb renda més baixa tenen menys cotxes (fins i tot antics) i fan servir menys el cotxe i la moto que les dels barris amb renda més alta, que tenen més cotxes (fins i tot antics) i fan servir més el cotxe i la moto per desplaçar-se. 
  • Quines alternatives em dona l'administració si disposo d'un vehicle sense etiqueta?
    La T-verda és un títol de transport personal que permet accedir al transport públic de manera gratuïta durant 3 anys i se'n poden beneficiar els ciutadans que hagin donat de baixa i desballestat un vehicle sense etiqueta ambiental.

    Les persones residents a qualsevol dels 36 municipis de l'àrea metropolitana la poden sol·licitar a través del servei AMB Informació. A la resta de municipis de Catalunya es pot fer a través del centre d'atenció al client establert de l'Associació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU).

    Tràmit i requisits
  • Com avança la senyalització
    Ja s'ha implantat la senyalització viària vertical de la zona de baixes emissions a les sortides de les rondes i en altres vies d'entrada a la ciutat i barris afectats. S'han instal·lat una quarantena d'unitats només a les rondes i, en total, més d'un centenar a tot el perímetre de la zona de baixes emissions.

    La senyalització viària es complementarà amb missatges en els panells de senyalització variable, que informaran de l'aproximació a la zona de baixes emissions Rondes de Barcelona en les vies d'accés. Així, doncs, serà possible anticipar la necessitat de canviar de ruta als vehicles afectats per la restricció. Els panells de les rondes complementaran la informació de les restriccions.