Estudi sobre el parc circulant de vehicles

| Subject: Sustainable Mobility

Entre el 20 i el 25% dels vehicles que circulen a la metròpolis no els correspon etiqueta ambiental

Vehicles circulant per la C-31

L'AMB, l'Ajuntament de Barcelona i el RACC han presentat els resultats del primer estudi metropolità que ha analitzat, sobre el terreny, el parc real de vehicles que circulen cada dia per la metròpolis. Aquest estudi també ha calculat l'impacte ambiental d'aquest parc automovilístic sobre la qualitat de l'aire en condicions reals de circulació.

L'estudi ha identificat 176.365 vehicles i ha mesurat correctament les emissions de més de 92.365 vehicles. Aquesta mostra s'ha recollit i distribuït estratègicament en 31 punts de mesura de la metròpolis per tal d'obtenir un coneixement complet de la mobilitat metropolitana. Les conclusions més destacades d'aquest estudi han estat:

  • L'antiguitat mitjana de tots els vehicles en vies ràpides és de 8,4 anys, i de 7,9 anys en l'àmbit urbà.
  • Els vehicles sense etiqueta de la DGT suposen entre el 20 i 25% de vehicles circulants a l'àrea metropolitana de Barcelona. Els vehicles amb etiqueta Eco i 0 Emissions assoleixen el 4,3% del parc circulant en l'àmbit urbà, degut, en part, a la flota de taxis.
  • Un 55% dels vehicles circulants per la ciutat de Barcelona no estan censats a la ciutat i, en els cas d'altres ciutats metropolitanes la xifra arriba al 46%.
  • El dièsel encara és el combustible majoritari, tot i que en les noves adquisicions aquesta tendència està canviant a favor de la benzina, els híbrids comencen a tenir importància en l'àmbit urbà i els vehicles elèctrics encara són testimonials.
  • Els vehicles amb distintiu ambiental de la DGT estalvien entre un 32% i un 80% de les emissions de NO2 i entre un 69% i un 94% de les emissions de PM, respecte d'un vehicle sense etiqueta.
Tenint en compte que el trànsit és el principal responsable de la baixa qualitat de l'aire a les aglomeracions urbanes, els resultats d'aquest estudi permetran millorar el coneixement de l'impacte ambiental del parc de vehicles metropolità actual sobre la qualitat de l'aire, tot discriminant per tipologia de vehicle, carburant i norma Euro (antiguitat).

Així, aquests resultats permetran avaluar els impactes de les les mesures per millorar la qualitat de l'aire de la metròpolis i dissenyar si s'escau noves actuacions.

Related documents
Where
Marker
Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya