L'AMB posa en funcionament a Castelldefels i Sant Joan Despí els primers aparcaments d'intercanvi metropolitans, coneguts popularment com a ‘park&ride'

| Subject: Sustainable Mobility

L'objectiu del nou servei P+R de l'AMB és potenciar l'ús del transport públic tot augmentant l'oferta d'estacionament al voltant de les estacions ferroviàries i facilitant la intermodalitat amb el vehicle privat. El servei, que es gestiona amb una nova app i que arribarà properament a altres municipis metropolitans, s'emmarca en el pla de reducció de contaminació atmosfèrica de l'AMB i de millora de la qualitat de l'aire. De les 6.000 places d'aparcament al voltant de les estacions analitzades per l'AMB, l'organisme metropolità es proposa destinar-ne fins a 1.500 preferentment a usuaris del transport públic.

Avui dimecres, 7 de febrer, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha engegat oficialment a Castelldefels i Sant Joan Despí, de la mà dels respectius consistoris i Renfe, els dos primers aparcaments d'enllaç (park&ride) metropolitans (P+R), que facilitaran l'intercanvi modal entre el transport públic i el vehicle privat, amb l'objectiu de reduir l'ús d'aquest darrer. El servei, que arribarà properament a altres municipis metropolitans i que en un futur aprofitarà les dades disponibles a través de la T-Mobilitat, s'emmarca en el pla de reducció de la contaminació atmosfèrica de la metròpolis, amb l'objectiu de fomentar el canvi d'hàbits i millorar la qualitat de l'aire.

Els actes d'inauguració, que han tingut lloc aquest matí a Castelldefels i a Sant Joan Despí, han comptat amb la presència d'Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB i alcalde de Sant Joan Despí, Maria Miranda, alcaldessa de Castelldefels, i Félix Martín, director de Rodalies de Catalunya.

En un estudi previ, l'AMB va localitzar prop de 85 aparcaments al voltant de les estacions ferroviàries, dels quals uns 60 es troben sota l'àmbit de gestió de l'AMB i poden esdevenir, en un futur, possibles aparcaments d'enllaç. En aquest context, des de l'AMB s'ha calculat que hi ha aproximadament 6.000 places d'aparcament al voltant de les estacions i es proposa, com a objectiu, reservar-ne 1.500 preferentment per a usuaris del transport públic.

"Un dels greus problemes que tenim és l'aire que respirem. Des d'Europa ens acaben de tornar a cridar l'atenció pels nivells de contaminació de l'aire, amb afectacions directes per a la salut. Únicament ho podrem canviar si prenem mesures estructurals i canvis els hàbits", ha exposat aquest matí Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, tot recordant les diverses iniciatives i serveis que l'AMB està implantant en l'àmbit de la mobilitat per facilitar aquest canvi. "L'AMB hi està compromesa, però fan falta més compromisos. L'Estat hauria de presentar un pla d'actuacions per combatre la contaminació atmosfèrica, de manera decidida, a les grans àrees metropolitanes", ha afegit Poveda.

"Des de Renfe és molt important donar facilitats als clients per fomentar l'ús del transport públic. Castelldefels i Sant Joan Despí són punts molt potents de connexió amb Barcelona i volem convèncer els ciutadans de fer desplaçaments sostenibles, ja sigui deixant el cotxe a casa o en aparcaments d'aquest tipus. El trens de Renfe han de ser i volem ser una solució en els desplaçaments", ha explicat Félix Martín, director de Rodalies de Catalunya.

"Castelldefels és un dels municipis que, en col·laboració amb l'AMB, ha posat en funcionament el servei de park&ride. L'objectiu principal és incentivar l'ús del transport públic, facilitant la combinació de vehicle privat i transport públic. El servei de park&ride coincideix amb la voluntat del Pla de mobilitat urbana i segura elaborat amb veïns i veïnes de Castelldefels, orientat a reduir les emissions de CO2 i, per tant, aportar el nostre granet de sorra en la lluita per aturar el canvi climàtic", ha assenyalat Maria Miranda, alcaldessa de Castelldefels.

Funcionament del servei, través de la nova  aplicació AMB P+R
El servei d'aparcament d'enllaç P+R, que funcionarà de manera similar a les zones blaves i verdes o a altres zones regulades d'estacionament, compta amb una reserva de places exclusives per als usuaris del servei P+R, amb la corresponent senyalització. Funciona mitjançant l'aplicació mòbil per als usuaris, per dur a terme el control del servei (AMB P+R), i una màquina comprovadora. Amb aquesta darrera, l'usuari ha de justificar l'ús del transport públic mitjançant l'autorització dels seus títols de transport.

L'horari de funcionament del servei d'aparcament P+R va lligat als horaris dels trens que circulen per l'estació de ferrocarril i a la setmana laboral de 5 dies dels potencials usuaris del servei: de dilluns a divendres feiners, de 5.00 h a 23.00 h. Es duu a terme un control de vigilància de la zona d'aparcament d'enllaç per part dels vigilants o de la policia local del municipi.

Les dues primeres proves pilot: Castelldefels i Sant Joan Despí
En el cas de l'aparcament P+R de Castelldefels, s'han reservat un total de 100 places a l'aparcament ubicat just al costat mar de l'estació de Rodalies. Concretament, al llarg del primer tram del carrer Antic Camí Ral de València. D'aquestes 100 places, n'hi ha dues de reservades per a persones amb mobilitat reduïda situades al costat d'un dels accessos. Diàriament, 13.300 clients diaris fan ús dels serveis de la línia R2 sud de Rodalies de Catalunya en aquesta estació, on els viatgers disposen d'un tren cada 10 minuts per desplaçar-se a Barcelona en hora punta en un temps de viatge de 21 minuts.

L'aparcament P+R de Sant Joan Despí està situat al carrer de Jacint Verdaguer, delimitat entre la passarel·la que dona accés a l'estació de Rodalies i la senyalització del tram del carrer reservat per al servei. El nombre de places reservades a l'aparcament d'enllaçmetropolità és de 41, distribuïdes en 21 places al costat esquerre sentit passarel·la i 20 places al costat dret. Addicionalment, les dues places del costat dret més properes a la passarel·la d'accés a l'estació quedaran adequades i reservades per a persones amb mobilitat reduïda. Aquesta estació és utilitzada diàriament per una mitjana de 6.200 clients, i amb serveis de la línia R1 i R4 de Rodalies de Catalunya amb un tren cada 10 minuts en hora punta que connecta Sant Joan Despí amb Barcelona en només 10 minuts. 

Related documents