Distribució smart de mercaderies

| Tema: Mobilitat i transport

L'AMB explica projectes de mobilitat sostenible en un congrés sobre logística urbana

L'AMB va participar en el novè congrés d'AECOC de Distribució Urbana de Mercaderies per definir el futur d'aquest sector estratègic, que enguany plantejava el repte de les smarts cities en l'àmbit de la logística. Celebrat a Madrid el 14 de març, l'AMB, com a administració pública encarregada de la mobilitat metropolitana, va intervenir a la taula de debat "Calidad del aire y distribución urbana", a través del responsable de projectes de mobilitat neta de l'AMB, Marc Iglesias. Altres ponents de la taula van ser Juan Azkárate, subdirector de Medi Ambient de l'Ajuntament de Madrid, i Eric Marot, director de logística de DIA.

"El 20% dels vehicles que circulen por la metròpolis de Barcelona són camions i furgonetes, i són els responsables de fins al 40% de les emissions contaminants", va explicar Iglesias, que va destacar que reduir l'ús dels vehicles contaminants d'aquest àmbit és una necessitat. El representant de l'AMB també va explicar la recent implantació de la zona baixes emissions Rondes de Barcelona. "El 2020 aquesta mesura serà permanent de dilluns a divendres", va recordar.

Per últim, Iglesias va avançar les diferents línies de treball de l'AMB en l'àmbit de la distribució urbana de mercaderies, que passa per la creació d'unes ordenances tipus per als ajuntaments metropolitans i una plataforma tecnològica de suport a la gestió de la distribució de mercaderies.

Aportacions del congrés en logística més sostenible

"La logística i l'"última milla" han de ser smart", va explicar el director de cadena de subministrament d'AECOC, Alejandro Sánchez, encarregat de fer l'obertura de l'acte. Sánchez va recordar que el transport de mercaderies, també a domicili, ha incrementat un 10% i el commerç electrònic va créixer l'any passat un 20%. "I d'aquí 3 o 4 anys aquest número es doblarà", va puntualitzar.

En aquest sentit, les zones de càrrega i descàrrega de mercaderies van ser uns dels elements que van aparèixer de manera reiterada a la jornada, com unla dels grans problemes on el sector reclama regulació i coordinació.

Els nous combustibles també van centrar el debat del congrés, tot posant de relleu la necessitat d'una xarxa urbana densa per proveir de carburant vehicles tant de gas com elèctrics.

"S'ha d'incloure la distribució urbana de mercaderies en la planificació de la mobilitat. Falten polítiques de coordinació a escala local i metropolitana. La coordinació entre administracions és fonamental", va assenyalar Sergio Fernández, de l'EMT Madrid i representant de la xarxa europea POLIS Networking.

La qualitat de l'aire, però, va ser la protagonista. Alejandro Sánchez va explicar que "la qualitat de l'aire està entrant amb força en l'agenda dels ajuntaments i les administracions", i va recordar les mesures de restricció als vehicles més contaminants, com són les zones de baixes emissions, que estan aplicant l'AMB i l'Ajuntament de Madrid. "Això afectarà la distribució urbana de mercaderies i les decisions de compra i inversió del sector d'avui".

Sobre aquest tema, i a la mateixa taula on va participar l'AMB, Juan Azkárate, subdirector de Medi Ambient de l'Ajuntament de Madrid, va dir que "per primera vegada apareixen, amb el pla Aire, tres mesures relacionades amb la distribució urbana de mercaderies". Azkárate també va destacar la creació d'un registre de vehicles comercials, industrials i de distribució i la preferència accés zona central zero emissions per a vehicles de baixes emissions.

Així mateix, durant el congrés, algunes empreses de productes i de distribució van presentar les seves propostes de solucions de mobilitat sostenible.

"El vehicle elèctric ha de ser el cavall de batalla, és un vehicle molt vàlid, i ens hem de posar les piles", va destacar Paco Carreño, de la cadena d'alimentació MasyMas. "Les administracions haurien d'ajudar a solucionar problemes d'estandarització de la zona de càrrega i descàrrega. Una finestreta única seria fonamental per a la gestió de distribució de mercaderies", va afegir.

"El món del repartiment està canviant i hem de ser capaços d'integrar-nos-hi amb les noves tecnologies", van assenyalar des del Grupo Ágora.

Finalment, Willfredo Ramos, director general d'Espanya i Portugal d'UPS, va plantejar la creació de punts de proximitat per recollir i enviar paqueteria (acces point), el repartiment de missatgeria a peu en zones de vianats i l'ús de bicicletes i altres vehicles elèctrics.

El fòrum d'AECOC és un punt de trobada anual per a associacions, empreses del sector i les principals administracions públiques responsables de la gestió de la mobilitat de les grans ciutats i metròpolis d'Espanya.

Documents relacionats
On
Marker
Madrid Marriott Auditorium Hotel