Situació del sector comercial

| Tema: Comerç

Més del 80% dels locals comercials metropolitans estan ocupats i en actiu

Segons un estudi i una publicació especialitzada encarregats per l'AMB, el territori metropolità continua mostrant una gran fortalesa comercial, tot i les dificultats econòmiques que s'han viscut els darrers anys. L'índex d'ocupació de locals comercials a la metròpolis és superior al 80%, amb gairebé 90.000 comerços actius en els 36 municipis. En total, els locals desocupats sumen aproximadament 24.000 i, per tant, no arriben a un 20% de locals tancats o buits. Segons Jaume Collboni, vicepresident de Desenvolupament Social i Econòmic de l'AMB, "aquest és un indicador del bon estat de salut del comerç al nostre territori".

L'encàrrec d'aquests estudis es va fer per tal de conèixer la situació del sector comercial a la metròpolis i per identificar els reptes que, en un futur proper, trobaran els comerços del territori per adaptar-se a les noves tendències.

Els dos treballs mostren que al territori es fa un ús intensiu dels locals comercials disponibles, que la concentració de comerços està ben repartida entre els diferents municipis i districtes i, també, que el sector té un gran equilibri entre tipologies de comerç, amb el 35% d'establiments dedicats als serveis, un 20% a l'hostaleria i un 14% i 13% al comerç alimentari i l'equipament per a les persones, respectivament. Un altre signe del bon estat del comerç metropolità és el gran potencial d'atracció comercial, o el que és el mateix: el nombre de comerços no quotidians (oci, lleure, equipaments) respecte del total de locals. Aquest fet fa que molts municipis tinguin la capacitat per atreure compradors que viuen en àrees diferents.

Xarxa de Centres d'Innovació Metropolitana

L'Agència de Desenvolupament Econòmic de l'AMB espera influir positivament en el sector comercial metropolità. Un dels seus objectius és crear una Xarxa de Centres d'Innovació Metropolitana amb el conjunt de centres de recerca, com ara el Citilab, perquè el sector del comerç metroppolità es beneficiï de les tecnologies més avançades que els permeti evolucionar: realitat augmentada, virtual, hologrames, robòtica, etc.

L'Agència també ajudarà a coordinar els serveis locals de promoció econòmica perquè els comerços puguin experimentar amb nous models de negoci més innovadors i sostenibles tot fent ús d'eines de transformació digital, com ara el bigdata o la indústria 4.0. Per Collboni, els reptes futurs del comerç de proximitat passen per l'ús de les noves tecnologies i l'especialització dels negocis, "l'Agència de Desenvolupament Econòmic també ajudarà, amb les seves polítiques, el sector comercial, un generador fonamental d'ocupació: fomentarem la innovació tecnològica, aplanarem el camí a nous emprenedors i formarem nous perfils professionals altament especialitzats".

Documents relacionats
Publicacions relacionades
  • Portada
    Tema:
    Informes sectorials
    Tipus:
    Informatiu
    Públic:
    Educació no reglada, ciutadania, famílies i lleure
    Edició:
    Informe
    Suport:
    Electrònic
Estudis relacionats