S'aprova el pressupost del grup AMB per al 2018, amb un import de 1.697 milions d'euros

El pressupost per a l'any que ve inclou el propi de l'AMB, de 684,6 milions d'euros, i els seus ens públics vinculats. Els comptes aprovats suposen un increment del 3,9% respecte al pressupost inicial de 2017.

El Ple Extraordinari del Consell Metropolità celebrat avui ha aprovat definitivament els pressupostos de l'AMB per al 2018, amb els vots a favor dels grups PSC-CP, Entesa, ERC, Plataforma Ciutadana per Barberà i Compromís i Acord per Torrelles; els vots en contra de CUP-PA, Ciutadans i PP, i l'abstenció del PDeCAT.

Els pressupostos de l'AMB són els tercers del sector públic de Catalunya en termes quantitatius, darrere dels de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona. Aquests inclouen el propi de la institució, els del seu ens públic empresarial d'habitatge IMPSOL, els del seu organisme autònom Institut Metropolità del Taxi i els de les seves societats mercantils cent per cent participades: Transports de Barcelona SA, Ferrocarril Metropolità de Barcelona SA, AMB Informació i Serveis SA, Projectes i Serveis de Mobilitat SA i Transports Metropolitans de Barcelona SL.

A banda dels organismes i empreses, pel que fa estrictament al pressupost que gestiona directament la institució el seu import total és de 684,6 M€, la qual cosa suposa un augment del 3,9% respecte als pressupostos inicialment aprovats per al 2017, que eren de 658,74 M€.

Amb aquests pressupostos, l'AMB garanteix la prestació dels serveis propis i manté la capacitat inversora en els plans i programes compromesos, així com en les seves polítiques socials. Igualment, es dona continuïtat a la resta d'activitats previstes al Pla d'actuació metropolità aprovat l'any 2016.

Algunes de les fites estratègiques d'aquest pressupost són:

  • Millorar la recollida de residus i el seu impacte mediambiental, tot incentivant les millores implementades pels ajuntaments en la recollida i desincentivant les males pràctiques.
  • Continuar i incrementar l'articulació del conjunt de mesures en mobilitat per lluitar contra la contaminació atmosfèrica.
  • Constitució del nou operador públic d'habitatge de lloguer social.
  • Millora de la transparència dels ajuntaments metropolitans mitjançant la convocatòria de subvencions.
  • Continuació dels treballs per disposar d'un document urbanístic (PDU) abans de final de mandat.
El pressupost aprovat avui inicialment aporta els següents factors:
  1. Aprofundeix en el conjunt de polítiques socials des de la perspectiva de garantir drets, especialment en l'accés als serveis públics, com el transport i els subministraments bàsics, i impulsar un desenvolupament econòmic sostenible.
  2. Incideix en el conjunt de polítiques referents als espais naturals i els vectors ambientals, ja que incrementa el reciclatge i afavoreix una mobilitat metropolitana sostenible per fer front al canvi climàtic i a la contaminació atmosfèrica.
  3. Permet millorar la qualitat democràtica, mitjançant la potenciació de l'Agència de Transparència Metropolitana, i avançar en el compromís de destinar el 0,7% del pressupost propi en cooperació internacional.
Anàlisi dels pressupostos de l'AMB per al 2018

Previsions d'ingressos

Els ingressos pressupostaris de l'AMB provenen, (1) d'aportacions municipals, (2) gestió de taxes, tributs i cànons propis i (3) transferències finalistes d'altres entitats públiques per prestar serveis concrets.

(1) Les aportacions procedents dels ens municipals / ajuntaments que rep l'AMB estan basades en la participació en els tributs de l'Estat (115,85 M€) i en un percentatge sobre la recaptació de l'impost municipal de béns immobles (67,92 M€).

(2) La gestió de taxes, tributs i cànons propis sobre determinats serveis metropolitans fa referència al tribut metropolità (103,87 M€) que creix un 2,2% en relació el 2017, i la taxa metropolitana de tractament de residus municipals (TMTR) (118,438 M€), que creix un 4%. També en formen part els ingressos provinents dels cànons i altres ingressos provinents de la gestió dels serveis del cicle integral de l'aigua, l'aerobús i el bus turístic (56,14 M€).

(3) Finalment, l'AMB ingressa transferències d'altres entitats públiques per a la gestió de determinats serveis. Dins d'aquestes partides d'ingrés destaquen les provinents del sistema metropolità de transport de viatgers (102,5 M€), de l'Agència de Residus de Catalunya (40,9 M€), l'Agència Catalana de l'Aigua (57,3 M€) i el manteniment de les rondes (7,1 M€), entre d'altres.

Aplicacions de les despeses

Els àmbits temàtics per als quals l'AMB ha d'administrar el pressupost 2018 són els següents:

Gestió i inversió en el territori

Planificació urbanística i desenvolupament territorial, infraestructures, espai públic i equipaments, millores als barris, polítiques de rehabilitació i consolidació del dret a l'habitatge. Les despeses més rellevants són les associades al Pla d'Inversions Metropolità i les vinculades amb els serveis de manteniment de  platges, parcs, espais fluvials metropolitans i el Parc de Collserola. Igualment cal destacar la partida del manteniment de les Rondes de Barcelona i el pressupost dedicat a la redacció del Pla director urbanístic.
  • Programa d'actuacions de cohesió territorial (PACTE): 8,68 M€.
  • Projectes i assistència tècnica als municipis metropolitans: 2,69 M€.
  • Programa d'actuacions de millora del paisatge natural i urbà (PSG): 4,74 M€.
  • Programa d'actuacions de millora urbana i social (PAMUS):  36,16 M€.
  • Actuacions finançades en l'àmbit de Barcelona: 11,33 M€.
  • Manteniment i conservació espai públic (parcs, platges i front litoral): 13,2 M€.
  • Gestió i manteniment de les rondes: 8,4 M.
  • Transferència corrent a l'IMPSOL per mantenir les intervencions programades en política metropolitana d'habitatge: 5,4 €.
  • Aportació al Consorci del Parc Natural de Collserola: 2,56 M€
Serveis de mobilitat i transport

Tenen com a prioritat l'impuls a la mobilitat sostenible, l'eficàcia i la innovació. En aquest sentit, els centres de cost més rellevants d'aquests serveis són els pagaments dels serveis de gestió indirecta de transport públic (100,86 M€) i l'aportació a l'ATM (129,7 M€) per contribuir al finançament del conjunt del sistema metropolità, que s'incrementa en 17,6 M€ respecte l'any 2017. D'altra banda, també hi han els costos de la tarifació social (18,21 M€), és a dir, gestió de la targeta rosa metropolitana per a la gent gran, i dels títols i serveis de transport públic per a persones amb mobilitat reduïda.

També destaquen els més de 5 M€ dirigits a treballar en l'impuls de l'ús de vehicles i bicicleta elèctrics, invertint en nous punts de recàrrega i en el manteniment de la xarxa actual, així com en un paquet de subvencions als ajuntaments per a la instal·lació de punts de recàrrega i la compra de vehicles elèctrics (cotxes i bicicletes).

A més d'aquestes iniciatives també està prevista inversió directa en nous mòduls d'aparcament segur de bicicletes (1,25 M€) i convenis relatius a les actuacions en zones urbanes d'atmosfera protegida (120 mil €)

Gestió de residus urbans

A la gestió de residus urbans s'hi destinaran 160,8 M€. Dins d'aquest àmbit de serveis els costos més significatius són els vinculats amb l'explotació dels Ecoparcs metropolitans i amb la gestió de la recollida selectiva i el triatge i els dipòsits controlats de residus municipals.

Cicle integral de l'aigua

S'hi destinaran 56,93 M€. Aquests costos es vinculen amb la gestió dels serveis de sanejament, abastament i pluvials, així com una consignació especial destinada a la tarifació social de l'aigua, en la línia de garantir els subministraments bàsics a les persones i famílies amb menys recursos.

Desenvolupament social i econòmic

Les principals línies d'intervenció d'aquests serveis són les polítiques contra les desigualtats, d'inclusió social i drets de la ciutadania, i les polítiques de desenvolupament econòmic inclusiu i sostenible.

En aquest sentit, les despeses més importants durant 2017 s'aplicaran al Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals, amb una dotació de 7,5 M€ destinada al finançament de plans municipals d'ocupació i projectes d'autoocupació i emprenedoria, i 2,5 M€ més destinats al Programa de mesures contra la pobresa energètica.

Relacions internacionals i cooperació

Aquest àmbit de serveis ha d'impulsar les xarxes metropolitanes i potenciar la projecció exterior de l'AMB, així com la promoció d'una política solidària i de progrés en l'àmbit dels projectes de cooperació. Per desenvolupar i finançar els seus programes i activitats, l'Àrea d'Internacional i de Cooperació administrarà 1,9 M€.

Amb aquest pressupost s'assoleix l'objectiu de destinar 0,7% d'ingressos propis en els fons de cooperació.

Planificació estratègica

Aquest àmbit de serveis es proposa la coordinació amb els àmbits de desenvolupament social, econòmic i ambiental de l'AMB en una perspectiva transversal i estratègica, l'aproximació sistemàtica a les dades socioeconòmiques i espacials de l'àrea i de la regió metropolitanes de Barcelona, garantint-ne la difusió, i l'enfortiment de la governança i la participació metropolitanes i dels organismes directament vinculats a l'AMB, com ara l'IERMB, ens amb el qual es manté un contracte-programa específic. Per desenvolupar aquestes iniciatives s'hi destinaran 1,6 M€.

Bon govern i transparència

Aquest àmbit de serveis ha d'impulsar el bon govern d'una administració al servei de la ciutadania, més eficient i sostenible, així com la coordinació interinstitucional per a la gestió dels serveis metropolitans.

L'agència de transparència de l'AMB rebrà un pressupost de 610.000 €.

Administració i relacions institucionals

Finalment, l'apartat de despeses es completa amb els costos vinculats amb l'administració metropolitana i les aportacions de suport a altres entitats i organismes. Pel que fa a les despeses de personal, estructura i costos financers, el 2017 s'hi destinaran 58,9 M€ (8,6% del pressupost).

Documents relacionats
Enllaços relacionats