L'AMB reforça el servei de Nitbus a l'aeroport amb motiu de la demanda creixent que experimenta la instal·lació aeroportuària

| Tema: Mobilitat i transport

L'AMB dobla l'oferta per arribar de nit a la T1 i a la T2 en transport públic, ampliant i reforçant el servei de les línies N16 i N17 El reforç del servei és complementari a l'horari de funcionament de la L9 del metro, que només cobreix les franges nocturnes de divendres fins a les 2h i de tota la nit de dissabte

Nitbus

Davant de l'augment anual de viatgers que utilitzen les instal•lacions aeroportuàries de Barcelona i de l'increment del nombre de vols nocturns, que són cada vegada més habituals, l'AMB ha reforçat, a partir d'aquest mes de juny, el servei de Nitbus de les línies N16 i N17 que arriben a l'aeroport del Prat. L'objectiu és absorbir aquesta demanda creixent que s'origina per accedir a la instal•lació durant el període nocturn i seguir millorant la qualitat i capacitat del servei del transport públic. Aquest darrer aspecte és clau en la lluita contra la contaminació atmosfèrica i en la millora de la qualitat de l'aire de la metròpolis.

Actualment, les línies N16 i N17, operades per Baixbus i accessibles amb la T-10, presten el servei nocturn de connexió amb les Terminals T2 i T1, respectivament. Cada una d'aquestes línies té una freqüència de 20 minuts. La línia N16 connecta Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat i la terminal T2, per després seguir cap a Viladecans, Gavà i Castelldefels. La línia N17 connecta Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat i la terminal T1.

Amb el reforç aprovat al passat Consell Metropolità, l'AMB dobla l'oferta de servei de Nitbus que s'ofereix a cada una de les terminals. Dels tres autobusos que passaven per línia cada hora, es duplica l'oferta amb sis autobusos l'hora. Aquest reforç del servei, que l'AMB ha calculat que implicarà 74.000 km més anuals i un cost aproximat de 244.300 euros, es realitza amb quatre vehicles de la reserva del servei de transports nocturns del Baix Llobregat. Tenint en compte que són un suplement a l'oferta habitual, aquests vehicles de reforç circularan per l'autovia. D'aquesta manera, podran realitzar un trajecte més directe, fet que permetrà guanyar temps i freqüència.

Horari dels reforços i complementarietat amb la  L9
L'entrada en funcionament de la línia L9 Sud de metro, que connecta amb l'aeroport, no ha suposat una reducció important dels viatgers ni de la demanda de les línies de Nitbus que connecten amb l'aeroport.
L'horari de reforç d'aquestes dues línies nocturnes (N16 i N17), entre 0:00 i 5:00 hores, és complementari a l'horari de funcionament del metro. En aquest sentit, cal recordar que la connexió de metro només cobreix les franges nocturnes de divendres fins a les 2h i de tota la nit de dissabte.

Perfil i evolució dels usuaris de les línies N16 i N17
L'any 2015, la línia N16 va tenir un total de 469.896 viatgers, que suposa un increment del 9% respecte a l'any anterior. D'altra banda, la línia N17 va tenir 443.106 viatgers, que representa un increment del 7,1% respecte l'any 2014.
Entre els diferents usuaris d'aquestes línies nocturnes, s'hi troben turistes, viatgers residents a l'àrea metropolitana de Barcelona, treballadors de l'aeroport i de les companyies aèries.

Evolució anual per línies entre 2013 i 2016
N16 N17
Any 2013 2014 2015 2016 2013 2014 2015 2016
Usuaris anuals  408.612   431.141   469.896   --  379.055   413.719   443.106   --


Evolució dels usuaris de l'aeroport
Aena ha experimentat any rere any un augment anual dels viatgers que utilitzen les instal•lacions aeroportuàries. L'any 2015, 39.711.276 viatgers van passar per l'aeroport del Prat, xifra que suposa un increment anual d'un 5,73% respecte al 2014.

Evolució usuaris Aeroport per any. Dades d'AENA.
Any Usuaris
2010 29.209.536
2011 34.398.226
2012 35.144.503
2013 35.216.828
2014 37.558.981
2015 39.711.276

Documents relacionats