L'AMB i Sant Boi de Llobregat impulsen una bateria de mesures per fomentar la mobilitat sostenible a la primera zona de baixes emissions d'aquest municipi del Baix Llobregat

| Tema: Mobilitat i transport

Per complementar la zona de baixes emissions de l'àmbit Rondes de Barcelona i millorar la qualitat de l'aire, l'organisme metropolità impulsa la creació d'àrees de vianants als nuclis urbans de diferents municipis metropolitans

Firma conveni

El vicepresident de Mobilitat i Transport, Antoni Poveda, i l'alcaldessa de Sant Boi de Llobregat, Lluïsa Moret, han firmat avui un conveni per crear la primera zona de baixes emissions local a Sant Boi de Llobregat.

Aquesta mesura, de creació de zones de baixes emissions locals a municipis metropolitans, complementa la creació de la zona de baixes emissions de l'àmbit Rondes de Barcelona (ZBE Rondes de Barcelona), i s'emmarca tot en l'estratègia metropolitana de reducció de la contaminació atmosfèrica i de millora de la qualitat de l'aire.

"Els municipis metropolitans han de participar d'aquesta política comuna de la preservació de la salut dels ciutadans, que ha de permetre millorar la qualitat de l'aire de la metròpolis de Barcelona", ha assenyalat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB. Poveda també ha recordat que "la creació d'aquestes zones pacificades i les mesures corresponents s'han d'aplicar tenint en compte les particularitats i característiques de cada municipi".

"Aquesta prova pilot, que durem a terme sense restriccions a la circulació i sense sancions, és un pas més en el camí de Sant Boi cap a un nou model de mobilitat més saludable i sostenible, en sintonia amb l'estratègia de futur de la nostra ciutat. Apostem decididament per promoure la circulació a peu, en bicicleta i en transport públic, i per un ús més racional dels cotxes" ha exposat Lluïsa Moret.

Concretament, aquesta zona de baixes emissions de Sant Boi de Llobregat s'implantarà al barri de Marianao, entre el carrer de Benviure, l'avinguda Can Carreres i la ronda de Sant Ramon. A l'interior del perímetre que conformen aquestes vies, que s'identificarà amb senyalització vertical i horitzontal, s'impulsarà una bateria de mesures per potenciar la mobilitat sostenible.

Entre les diferents mesures, destaca la reducció del trànsit del carrer Eusebi Güell i del passatge de Santa Teresa. Concretament, al carrer d'Eusebi Güell es reduirà el límit màxim de velocitat de 50 km/h a 30 km/h, i així es facilitarà la convivència amb la bicicleta, i s'hi instal·larà la senyalització corresponent. El passatge de Santa Teresa es preveu convertir-lo en un carrer residencial amb prioritat per a vianants, amb una velocitat màxima de 20 km/h.

També s'impulsarà l'ús de la bicicleta, amb la instal·lació de 20 noves places d'aparcaments en forma de U, per a aquests vehicles de dues rodes.

Finalment, es crearan noves zones d'aparcament per a moto a la calçada, per tal d'incrementar l'espai per a vianants. Aquests nous aparcaments de motos s'ubicaran en encreuaments per tal de millorar la visibilitat entre conductor i vianant i, en conseqüència, millorar la seguretat viària.

Paral·lelament, totes aquestes actuacions, que es coordinaran entre l'AMB i l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, en funció de l'àmbit competencial de cadascuna, i aniran acompanyades d'un pla de control de la qualitat de l'aire per monitoritzar i avaluar els efectes sobre la qualitat de l'aire mitjançant 5 punts de control i de mesura de la contaminació.

Altres proves pilot de zones de baixes emissions similars al nuclis urbans
L'AMB també està posant en funcionament, amb els ajuntaments, altres proves pilot de zones de baixes emissions locals a més municipis de la metròpolis de Barcelona, on es transformaran algunes àrees en prioritàries per a vianants i, en alguns casos, no tots, es restringirà l'ús de vehicles més contaminants en alguns carrers o zones del nucli urbà. Les mesures i restriccions poden variar en cada municipi i en cada cas concret.

En aquest sentit, Sant Cugat del Vallès i Sant Just Desvern han estat els pioners. El primer municipi ha creat una gran zona de baixes emissions locals, amb un concepte similar a l'anella que forma la ZBE Rondes de Barcelona. Aquesta restringeix actualment els vehicles sense etiqueta els dies d'episodi de contaminació, i el 2020 la restricció serà permanent. En canvi, Sant Just Desvern ha apostat per una reducció del trànsit del centre, que comporta la restricció i limitació de l'estacionament i el control d'accés al nucli antic.

Documents relacionats