L'AMB, amfitriona del grup de treball de l'OCDE sobre transport públic

| Tema: Mobilitat i transport

L'AMB va acollir, els dies 10 i 11 de març passats, la jornada tècnica Public Transport Market Organisation and Innovation Working Group.

La finalitat d'aquest grup de treball, pertanyent a l'OCDE, és analitzar les diferents formes de gestió del transport públic observant les relacions entre les administracions públiques i les empreses operadores de transport i interpretant els impactes que la liberalització d'aquest sector ha provocat en diferents territoris. La jornada va comptar amb representants de territoris d'arreu del món, que van exposar en les seves ponències diverses iniciatives i casos d'èxit referents a la gestió del transport públic, així com tots aquells elements que s'haurien de millorar per coordinar l'oferta de transport i la informació.

Joan Maria Bigas, director de Mobilitat i Transport de l'AMB, va explicar els mecanismes de gestió que permeten que l'administració metropolitana ofereixi un servei eficaç en la xarxa d'autobusos que és competència seva.

L'AMB proporciona el servei de transport públic servint-se de dos mecanismes: gestió directa a través de l'empresa pública TMB i gestió indirecta a través de diversos operadors de transport públic. En els contractes de gestió indirecta hi ha un repartiment de responsabilitats i riscos entre l'administració i l'operador, sota control permanent del titular del servei, que és l'AMB, la qual exerceix les funcions d'ordenació, planificació i seguiment. Actualment l'AMB té 11 contractes de transport públic integrat: 9 contractes de serveis diürns i 2 contractes per a serveis nocturns regulars.

Entre els assistents a la reunió del grup de treball que es va portar a terme a les instal·lacions de l'AMB, s'hi trobaven gestors i membres de grups de recerca del transport públic del Japó, el Regne Unit, els Països Baixos i França, entre d'altres.

En la trobada es van presentar casos de gestió de xarxes de ferrocarril i d'autobusos amb diferents repartiments entre els rols dels agents públics i privats. Basant-se en els diferents casos d'estudi s'observa que és important que l'administració pública sigui l'encarregada de la planificació i definició del servei, per garantir així una coordinació adequada entre els diferents serveis de transport, i s'observa, alhora, que hi ha casos d'èxit on l'entrada d'empreses privades en l'operació del material rodant ha permès millorar la qualitat percebuda per part dels usuaris.

Aquestes conclusions, però, són provisionals i caldrà esperar que l'estudi liderat per aquest grup de treball de l'OCDE sobre les formes de gestió del transport públic i la participació que han de tenir els diferents actors involucrats finalitzi, com està previst, a mitjan 2017.

Documents relacionats