El transport públic metropolità torna a batre un nou rècord històric

| Tema: Mobilitat i transport

El transport públic metropolità continua guanyant passatge, amb un increment del 2,8%, que suposa 14,20 milions de nous viatgers entre gener i setembre del 2018. "Amb la integració tarifària dels municipis metropolitans de la segona corona, prevista pel gener de 2019, aquesta xifra de viatges del transport públic augmentarà encara més i esperem un cert traspàs d'usuaris del vehicle privat al transport públic", exposa Poveda.

Transport públic

L'ús del transport públic continua creixent. Entre el gener i el setembre del 2018, un total de 524,94 milions de viatgers han utilitzat el sistema de transport públic de metro i autobús (gestió directa i indirecta) de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), volum que representa un increment del 2,8% respecte al mateix període del 2017. Aquesta xifra torna a superar el rècord històric de viatgers del transport públic dels primers tres trimestres de l'any.

"Aquest creixement implica que, entre el gener i el setembre, als transports públics de l'AMB s'hi han incorporat fins a 14,20 milions de nous viatgers respecte al mateix període del 2017", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda.

Aquest increment de viatgers transportats respecte de l'any anterior suposa un estalvi mediambiental, en emissions, de 7.600 tones de CO2, 0'78 tones de PM i 23'76 tones de NOx, amb relació a si aquests viatges s'haguessin fet en vehicle privat. No obstant això, Poveda també ha recordat que en el darrer any s'ha detectat un increment de circulació de vehicles en les principals vies d'accés a la metròpolis "i això no ajuda a reduir els nivells de contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l'aire, que és l'objectiu que perseguim".

"Si tot va bé i properament tanquem l'acord amb l'ATM i la Generalitat, amb la integració tarifària dels municipis metropolitans de la segona corona, prevista pel gener de 2019, aquesta xifra de viatges del transport públic podrà augmentar encara més. Esperem un cert traspàs d'usuaris del vehicle privat al transport públic. La tarifa plana metropolitana, amb preu de zona 1, és un incentiu perquè els ciutadans dels municipis de la segona corona s'apuntin al canvi d'hàbits i apostin pel transport públic", explica Poveda. "També per a les persones de la primera corona que s'han de desplaçar als municipis metropolitans de la segona corona", afegeix.

La taula següent mostra l'increment acumulat de l'evolució de viatgers entre gener i setembre de 2017-2018, tant dels serveis de gestió indirecta, prestats a l'AMB per operadors privats, com de les xarxes de metro i autobús operades per TMB.

Total viatgers AMB acumulats gener-setembre 2018 (en milions)
gener-setembre 2018 gener-setembre 2017 Absolut %
Gestió directa 454,24 443,29 10,95 2,5
Gestió indirecta 70,70 67,44 3,25 4,8
Total AMB 524,94 510,73 14,20 2,8

Xarxa de metro i autobús de gestió directa (TMB)
Entre el gener i el setembre del 2018, la tendència de l'evolució de viatgers en els serveis de TMB (metro i autobús TMB) ha continuat creixent respecte del mateix període de l'any anterior, amb un total de 454,24 milions de viatgers. En conjunt, les línies de gestió directa de bus i metro han guanyat més de 10,95 milions de nous viatgers, fet que representa un increment del 2,5% respecte del mateix període de l'any passat.

La xarxa de metro ha experimentat un increment del passatge del 3,1% respecte al mateix període de l'any anterior. En total, entre el gener i el setembre del 2018 s'hi van fer 300,91 milions de viatges. En total, el metro va guanyar 9,19 milions de viatgers.

Pel que fa als autobusos regulars de TMB, han experimentat un augment de l'1,7%. S'han guanyat 2,48 milions de viatgers, fins a arribar a 149,70 milions de viatgers durant aquests nou mesos.

"En aquest cas, considerant calendaris homogenis, l'increment de viatgers seria del 2,4% a la xarxa de metro i del 2,3% en els servei d'autobusos de Transports de Barcelona", ha apuntat Poveda.

Viatgers gener-setembre gestió directa (TMB) (milions de viatges)
gener-setembre 2018 gener-setembre 2017 Absolut %
Xarxa autobús TB 149,70 147,22 2,48 1,7
Xarxa metro 300,91 291,72 9,19 3,1
Subtotal serveis integrats 450,61 438,94 11,67 2,7
Subtotal serveis no integrats 3,63 4,35 -0,72 -16,6
TOTAL GESTIÓ DIRECTA 454,24 443,29 10,95 2,5

Serveis d'autobús de gestió indirecta (operadors empreses privades)
Un altre creixement notable que han revelat les dades de mobilitat del període gener-setembre 2018, en comparació amb el mateix període de l'any anterior, ha estat el dels serveis de gestió indirecta de l'AMB. Aquests han registrat un increment de viatgers del 4,8%. Això suposa més de 3,25 milions de nous viatges. En total, d'aquesta manera, els serveis de gestió indirecta, que mantenen la tendència a l'alça dels darrers anys, han arribat a aconseguir, durant el període gener-setembre 2017, més de 70,70 milions de viatges. Amb calendaris homogenis, l'increment hauria estat del 5,9%.

"En aquest cas, considerant calendaris homogenis, l'increment de viatgers hauria estat del 5,9%", ha apuntat Poveda.

Viatgers gener-setembre. Gestió indirecta (en milions de viatges)
gener-setembre 2018 gener-setembre 2017 Absolut %
Serveis integrats 63,95 60,45 3,50 5,8
Serveis no integrats 6,75 6,99 -0,25 -3,5
Total gestió indirecta 70,70 67,44 3,25 4,8

Evolució de viatgers per territoris (gestió indirecta)
Pel que fa als serveis integrats, si comparem el període gener-setembre 2018 respecte el mateix període de l'any anterior, podem destacar els següents increments:
  • Tots els serveis diürns en l'àmbit del Baix Llobregat han tingut un comportament positiu, amb increments notables. Especialment, el cas de la línia que uneix el Prat de Llobregat amb el Polígon Pratenc i la ZAL (19,8%). La resta, presenta increments entre el 2,3 i el 7,9%: el servei de l'àmbit de Gavà i Viladecans  (Concessió U1) (7,9%), el del servei de Castelldefels (5,7%), el servei de l'Hospitalet i el Prat (4,2%), el servei de l'àmbit de Sant Boi, Sant Joan Despí i Cornellà (Concessió U2) (4,2%), les línies urbanes de Sant Feliu (4,0%) i el servei de les línies urbanes d'Esplugues i Sant Just (2,3%).
  • El servei diürn del Barcelonès nord ha experimentat un increment de viatgers del 5,6%.
  • Els serveis diürns prestats a la ciutat de Barcelona han tingut també resultats desiguals. El servei Horta-Gràcia ha presentat un petit increment de viatgers del 0,3%. La línia del port de Barcelona (línia 88) ha experimentat un creixement molt més elevat, del 9,0%. En canvi, el servei de Nou Barris ha presentat un decrement de viatgers del 3,7%.
  • En els serveis nocturns s'observa un creixement molt important de passatge al Baix Llobregat (6,8%) i, encara més important, a Barcelona i el Barcelonès nord (12,7%), xifres que consoliden les elevades taxes de creixement i l'augment continu de passatge dels darrers anys. 

Documents relacionats