Desactivació de l'episodi de contaminació per partícules PM10 i de l'avís preventiu per NO2, i manteniment de l'avís preventiu per partícules PM10

| Tema: Contaminació

Avui dimarts, 2 de juliol de 2019, l'AMB ha desactivat el seu protocol d'actuació en cas d'episodis d'alta contaminació atmosfèrica per partícules, que es va activar ahir a causa de la intrusió de pols africana i condicions meteorològiques adverses, revertint-se la situació a l'estat d'avís preventiu. També queda desactivat l'avís preventiu per NO2, declarat ahir 1 de juliol.

Segons les darreres informacions de la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat, durant el dia d'ahir es va superar la mitjana diària dels nivells de PM10 a només dues estacions de mesurament integrada a la XVPCA.

El passat dia 25 de juny, l'AMB va procedir a activar la fase d'avís preventiu del seu protocol d'actuació per als episodis ambientals d'elevada contaminació atmosfèrica, que es posa en marxa quan més d'una estació de la XVPCA a l'àrea metropolitana supera el valor de 50 ?g/m³ diaris de PM en més d'una estació i la previsió a 24 hores no indica una millora en els nivells. Posteriorment, el dia 28 de juny es va activar la fase d'avís preventiu per NO2.

Ahir es va activar la fase d'Episodi de Contaminació perquè la mitjana diària dels nivells de PM durant més de 3 dies han estat superiors al valor de 50 ?g/m³ diaris de PM en més d'una estació i la previsió a 24 hores no indicava una millora en els nivells.

A partir d'avui, la situació reverteix a l'estat d'avís preventiu per partícules PM10. També queda desactivat l'avís preventiu per NO2, declarat el 28 de juny. 

En aquest sentit, l'AMB ha notificat la situació i les diferents fases, oferint consells i recomanacions a la ciutadania. En l'àmbit del medi ambient, l'AMB va aturar les seves obres públiques d'enderrocs i les susceptibles a generar pols, així com també va activar els plans d'accions de les seves pròpies instal·lacions. També va recomanar als ajuntaments i empreses que ho fessin en seves les obres públiques i les activitats industrials. En l'àmbit de mobilitat, es va recomanar reduir els desplaçaments amb vehicle privat, fer ús de vehicles amb baixes emissions, utilitzar el transport públic i, per a les distàncies més curtes, fer trajectes a peu i bicicleta.

En paral·lel es va iniciar el protocol de sensibilització  i educació ambiental incorporat en els activitats educatives de l'AMB.

Aquest nou episodi de contaminació torna a posar de manifest la necessitat de seguir avançant en les diferents mesures estructurals en que està treballant l'AMB per tal de millorar la qualitat de l'aire i la qualitat de vida dels habitants de la metròpolis. Dins del seu àmbit competencial, l'Àrea Metropolitana de Barcelona està adoptant unes polítiques públiques decidides per fer front a la problemàtica de la contaminació de l'aire.

En matèria de Medi Ambient, de la bateria d'accions que s'estan desenvolupant, es destaquen:
  • Reducció i control de les emissions de les obres, a través d'una ordenança marc metropolitana i del control de les pròpies obres de l'AMB i de les recomanacions a les obres municipals
  • Reducció i control de les emissions de les indústries que tinguin focus emissors a l'atmosfera, a través dels diferents plans d'acció individuals i de les mesures definides per a la indústria al Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire PAMQA 2020
  • Difusió de totes aquestes mesures per reduir les emissions a través d'activitats de sensibilització: a través de les activitats del programa "Compartim un futur" que l'AMB realitza a centres educatius, equipaments municipals i centres col·laboradors, entre d'altres espais.

En matèria de mobilitat, de la bateria d'accions que s'estan desenvolupant, es destaquen:
  • Zones de Baixes Emissions àmbit Rondes de Barcelona (efectiva de forma permanemt a partir de l'1 gener 2020) i altres zones de baixes emissions d'àmbit local
  • Targeta Verda Metropolitana: transport públic gratuït durant 3 anys pels ciutadans de l'àrea metropolitana que canviïn definitivament el cotxe privat pel transport públic.
  • Renovació de la flota d'autobusos prescindint dels vehicles dièsel:  450 nous busos fins 2019
  • Ambientalització de la flota de taxis: no s'autoritzen nous taxis dièsel des de l'inici del 2019.
  • Construcció de carrils bici i aparcaments segurs al territori metropolità: Pla Bicivia
  • Impuls al vehicle elèctric: 10 punts de recàrrega ràpida i subvencions.

Documents relacionats