Transport públic a la Gran Maputo
| Tema: Cooperació internacional
L'AMB dona suport tècnic a partir dels seus coneixements i experiència
Un equip integrat per personal tècnic de mobilitat i de cooperació de l'AMB ha participat en la Setmana de la Mobilitat Sostenible de la Gran Maputo (Moçambic) que s'ha celebrat del 9 al 16 de juny.
La participació de l'AMB s'ha produït en el context del projecte "Mobilitat Sostenible i inclusiva, i la seva integració en l'espai públic, a l'àrea metropolitana de la Gran Maputo, Moçambic" que es desenvolupa entre l'Ajuntament de Maputo, Arquitectura Sense Fronteres i l'AMB.
Aquest esdeveniment ha estat organitzat per l'Ajuntament de Maputo, Arquitectura Sense Fronteres, UN-habitat i l'AMB amb la col·laboració de diverses empreses i organitzacions locals de transport.
Setmana d'activitats sobre Mobilitat
Aquesta setmana ha servit per posar en un primer pla els reptes i les propostes de mobilitat a l'àrea metropolitana de Maputo. Durant les jornades s'han organitzat diverses activitats, com ara la performance "Qui ocupa què?", una caminada urbana, una jornada de formació sobre mobilitat metropolitana, un taller sobre gènere i mobilitat i un congrés, entre altres.
La delegació tècnica de l'AMB va impartir tallers a les jornades formatives, que van tractar sobre governança metropolitana, base de dades GIS i sistemes de gestió del transport, i va participar en el taller de gènere en el qual es va dissenyar una campanya de prevenció de violències en el transport públic.
Així mateix, el personal tècnic de l'AMB va participar en el Congrés de Mobilitat Sostenible a l'Àrea Metropolitana de Maputo, en què es va reflexionar sobre els diversos models de governança metropolitana, es va exposar el de l'AMB i es va compartir l'experiència de mobilitat, especialment la gestió del sistema de transports.
Agència Metropolitana de Transports de la Gran Maputo
El mes de novembre del 2017 es va aprovar la llei per constituir i implementar l'Agència Metropolitana del Transport de la Gran Maputo, formada per tres municipis i un districte. Es tracta d'una àrea metropolitana amb una població d'uns tres milions d'habitants que té el gran repte de la mobilitat en el seu territori.
El ràpid creixement de la població, l'ocupació generalitzada sense planificació de totes les zones perifèriques de la capital, l'alt cost dels mitjans de transport col·lectiu i la crisi econòmica que va patir el país han dificultat la posada en marxa del Pla Director del Transport de la Gran Maputo. Darrerament, el deteriorament de la situació del transport s'ha convertit en una alarma social, que fa insostenible la diferència entre l'alta demanda i la baixa oferta. Aquesta situació condueix a un augment de la quantitat del temps d'espera, a un atapeïment dels vehicles en servei i l'aparició dels "Mylove", uns camions en què els usuaris viatgen sense mesures de seguretat. Una altra conseqüència d'aquesta situació és que han augmentat les agressions dins dels transports públics i durant els moments d'espera.
A més, a la Gran Maputo s'hi concentra el 80% dels vehicles del país (les persones que tenen capacitat de compra i pagament de combustible representen el 12% de la població) i la falta d'ordenament de l'estacionament fa que els vehicles ocupin gran part de l'espai públic.
La conclusió de tot plegat és que l'Agència Metropolitana de Transport esdevé un repte polític i tècnic prioritari per a la Gran Maputo i representa una oportunitat per oferir respostes metropolitanes a problemes metropolitans. És per això que davant aquesta situació, l'AMB ha adquirit el compromís de donar-hi suport a partir dels seus coneixements i experiència.